• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

28. april 2021
Kategori: 1989, Flyhistorikk
A A
30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

Foto: Hans O. Nyborg

Share on FacebookShare on Twitter

Søndag 30. juni var en merkedag for flytypen Boeing 737, og versjonen som heter 500. Det er 30 år siden den fløy for første gang.

Det skjedde 30. juni 1989, og Boeing bygget kun en prototype for 500-serien, som utførte 375 timer i luften før den ble godkjent av FAA og EASA.

Flere artikler

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021

Det var det amerikanske flyselskapet og lavkostoperatøren Southwest Airlines som i 1987 valgte å legge inn en bestilling på 20 fly, som gjorde at 737-500 ble lansert.

28. februar 1990 fikk også det amerikanske flyselskapet overlevert det første flyet som ble produsert for kunder. Flyet opererte for Southwest hele sin levetid og ble hugget opp i 2013.

Braathens SAFE var også en av de tidlige kundene for 737-500, med det første flyet levert i mars 1990. LN-BRC opererte for Braathens frem til september 2000. Flyet ble hugget opp i 2013.

Totalt hadde selskapet 26 slike versjoner av 737.

Det ble kun produsert 390 fly av 500-versjonen, syv av disse flyene har i løpet av de 30 årene havarert. Flytypen er i dag redusert til i overkant av 100 som fortsatt er aktive i tjenesten verden over. Russiske og selskap med baser i Øst-Europa har i stor grad omfanget flytypen de siste årene. Nordavia, UTair og S7 Sibirian Airlines har operert en lang rekke av typen.

Hapag-Lloyd fra Tyskland var også en av de tidlige kunden for 737-500. Her fra like etter leveransen av det første flyet i 1990. Foto: Hangar.no/Hans O. Nyborg

Teamer: BoeingBoeing 737Boeing 737-500Braathens SAFEEASAFAAHapag-Lloyd AirlinesNordaviaS7 AirlinesSouthwest AirlinesUTAir

Flere artikler

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer
1989

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021

Anbefalt

1986: Første Boeing 747-300 på Gardermoen

1986: Første Boeing 747-300 på Gardermoen

1 år ago
Hva skjedde med Airbus A316?

Hva skjedde med Airbus A316?

2 år ago
1890: Tidslinjen for norsk luftfarts barndom 1890-1940

1890: Tidslinjen for norsk luftfarts barndom 1890-1940

1 år ago
1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In