• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1990: På feil sted da krigen brøt ut

28. april 2021
Kategori: 1990, Flyhistorikk
A A
1990: På feil sted da krigen brøt ut

BOAC, ab 1974 BA (British Airways)

Share on FacebookShare on Twitter

I august 1990 gikk irakiske styrker til invasjon av Kuwait, og Gulfkrigen ble et faktum. I denne perioden var det fortsatt flytrafikk til og fra flyplassen i Kuwait.

Da Irak gikk til angrep på Kuwait hadde et Boeing 747-100 fra det britiske flyselskapet British Airways landet på hovedflyplassen. Rute 149 skulle fly fra London Heathrow via Malaysia til Kuwait og ende opp i Chennai i India.

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

28. april 2021

G-AWND, var i levert til BOAC i februar 1971, og ble overtatt av British Airways i 1974. 2. august 1990 sto flyet parkert på flyplassen i Kuwait, da irakiske styrker tok over kontrollen av flyplassen. Samtlige passasjerer og mannskap ble tatt som fanger og ført til et hotell nær flyplassen.

Både mannskapet og passasjerene var ombord i flyet, og pilotene hadde bedt om å få ta av da flyplassen ble okkupert. Irakiske styrker sørget for å ødelegge rullebanen slik at ingen fly kunne ta av.

Under de kommende ukene var det kamper mellom irakiske styrker og militæret i Kuwait. Irakiske styrker valgte å sprenge alle flyene som sto parkert på flyplassen i Kuwait, og dermed ble skjebnen til G-AWND å ende opp som forkullet metallrester på bakken ved terminalen.

Den utbrente Boeing 747 slik den ble liggende på bakken ved terminalen i flere måneder. USAF

Passasjerer og mannskap ble holdt som gisler på flere hoteller de kommende månedene. Noen av passasjerene ble slått kraftig av irakiske soldater, mens en kabinansatt for flyselskap ble voldtatt under oppholdet.

I desember 1990 hadde alle gislene blitt frigitt og returnert til sine hjemland. Noen døde som følger av oppholde som gissel på hotellene i Kuwait.

Det var en lang rekke med rettslige prosesser i etterkant av gisselsituasjonen. Passasjerene forsøkte å få en stor erstatting fra British Airways på bakgrunn av at selskapet hadde landet i Kuwait til tross for den overhengende faren om at en krig var på trappene med Irak.

Det ble også en egen sak rundt hvorvidt pilotene i British Airways hadde slettet flyets database som inneholdt informasjon og navn på alle passasjerer ombord. Flyselskapet sto på sitt i forhold til at dette ble gjort dagen etter at flyet ble tatt av irakiske styrker.

Vraket av G-AWND
Teamer: BOACBoeing 747British AirwaysHistorikkKrigLondon Heathrow

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte
Flyhistorikk

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021

Anbefalt

1957: SAS ville slippe å fly norske ruter

1957: SAS ville slippe å fly norske ruter

1 år ago
1990: På feil sted da krigen brøt ut

1990: På feil sted da krigen brøt ut

2 år ago
1960: Koksa-et kjempebyggverk i sin tid

1960: Koksa-et kjempebyggverk i sin tid

1 år ago

1970: Gardermoen – slik kunne det ha blitt

10 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In