• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
04.02.23
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

28. april 2021
Kategori: 2000, Flyhistorikk
A A
TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

Foto: Hans O. Nyborg

Share on FacebookShare on Twitter

Husker du noe av det som skjedde i luftfarten her hjemme og ute i år 2000? Vi har tatt et tilbakeblikk på våre overskrifter fra dette året, for 20 år siden.

STATOIL LANSERER EGET FLY
Når Braathens legger ned ruten mellom Kristiansund og Trondheim ved nyttår, vil oljegiganten Statoil ta over ruten selv. Statoil har leid inn fly som skal betjene ruten fem dager i uken. I en pressemelding skriver Statoil at flyet vil starte i Trondheim om morgenen, og returnere fra Kristiansund på ettermiddagen.

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

28. april 2021

FLERE DØR AV BILLIGBILLETTER
Stadig flere dør som følger av å valgt å fly billig på økonomiklasse, som følger av blodpropp. Ofte er seteradene trange og for personer som ikke pleier å fly mye, kommer det overraskende med blodpropp. Økonomiklasse-syndromet er navnet fenomenet har fått. Årsaken til at 25 personer de siste fem årene har død som følger av blodpropp er at denne har flyttet seg fra å oppstå i beina , for så å flytte seg til lungene eller hjertet. Blant passasjerene har alderen variert fra rundt 45 til 85 årsalderen.

BRITISH AIRWAYS VURDERER Å LÅSE COCKPITEN
Det britiske flyselskapet British Airways vurderer å starte med å låse cockpiten i sine fly. Det skjer etter at en mann forsøkte å skulle styrte et Boeing 747-fly fra selskapet, under en flytur mellom London og Nairobi. Det var 398 personer ombord og mannen som var fra Kenya tok seg inn i cockpiten og ville ta over spakene for å styrte flyet i bakken. Det ble et basketak mellom mannen og pilotene. Til slutt fikk pilotene kontroll på mannen, som viste seg å ha et selvmordsbrev i lommen.

AIRBUS FÅR KLARSIGNAL TIL NY TOETASJES FLY
Den europeiske flyprodusenten Airbus har fått godkjent av sine eiere å kunne bygge det som blir verdens største passasjerfly. Airbus A3XX skal bli en utfordrer til den amerikanske flyprodusenten Boeings 747. Den nye flytypen skal bygges med to fulle etasjer og kan ta opptil 550 passasjerer i den første utgaven av dette flyet. Den amerikanske presidenten Bill Clinton truer Europa og EU med handelskrig dersom Airbus får økonomisk lån til å starte byggingen av flyet. EU er med og låner produsenten 100 milliarder kroner for oppstart av produksjonen.

AEROFLOT BESTILLER EUROPEISKE FLY
Det russiske flyselskapet Aeroflot har trosset russiske myndigheter og inngår nå en avtale med Airbus om kjøp av 30 Airbus i A320-familien. For å få avtalen godkjent i hjemlandet har Aeroflot fått lovnad om at russiske produsenten av flydeler skal få bidra i byggingen av kjempeflyet Airbus A3XX når dette skal produseres. I utgangspunktet var ønsket fra russiske myndigheter at selskapet kjøpte russiske fly, ikke europeiske.

AIRBUS VIL LANSERE OPPFØLGER TIL CONCORDEN
Den europeiske flyprodusenten Airbus arbeider med å finne et fly som skal kunne erstatte Concorde-flyene som nå er satt på bakken. I følge produsenten skal ett nytt slikt fly kunne ta 250 passasjerer, og kunne fly dobbelt så raskt som dagens Concorde-fly.

SAS BESTILLER NYE FLY
Flyselskapet SAS har valgt å utnytte en eksisterende opsjon og bestiller tre nye Boeing 737 fra produsenten Boeing. Flyene skal leveres i 2002.

RØKKE FIKK LEVERT SITT NYE BOEING 737 LUKSUSFLY PÅ GARDERMOEN
Kjell Inge Røkke og hans selskap fikk denne uken levert ett splitter nytt Boeing 737 BBJ-fly på Gardermoen. Flyet er parkert i hangar 2 på Gardermoen og har en prislapp på over en halv milliard kroner. Dette flyet er ett av totalt 17 slike privateide Boeing 737 som er levert fra Boeing.

Teamer: AeroflotAirbusAirbus A380BoeingBoeing 737BraathensBritish AirwaysConcordeGardermoenHistorikkSAS

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte
Flyhistorikk

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021

Anbefalt

1990: Flyet som bare forsvant

1990: Flyet som bare forsvant

3 år ago
10 fakta om Boeing 747

10 fakta om Boeing 747

4 år ago
30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

4 år ago
1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In