• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
30.06.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

28. april 2021
Kategori: 1980, Flyhistorikk
A A
1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert
Share on FacebookShare on Twitter

Den 17. januar 1980 landet den første Airbus A300 som flyselskapet SAS hadde i bestilling, på Fornebu. Totalt hadde SAS i 1977 valgt å legge inn en bestilling på to fly av typen Airbus A300B2, og en opsjon på ytterligere 10 fly.

I 1979 valgte ledelsen i SAS å hente ut opsjonen av flytypen slik at den europeiske flyprodusenten Airbus skulle levere 12 slike fly. Det skulle senere vise seg aldri å skje.

Flere artikler

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021
SAS-teknikere undersøker det nyankommende flyet i 1980

Hva var så årsaken til at SAS valte å bestille Airbus-fly, som langtidskunde hos både Boeing og Douglas, var det overraskende for alle at en slik bestilling ble lagt inn i hos en europeisk produsent.

Det var med bakgrunn i samarbeidet innen det som den gangen ble kalt KSSU, som var direkte medvirkende til at SAS la inn bestilling hos Airbus. KSSU var et samarbeide mellom SAS, KLM, Swissair og UTA. KLM og Swissair var store pådrivere for å støtte Airbus, og dermed la alle selskapene med unntak av UTA inn bestillinger på A300.

Airbus jobbet hardt med å overbevise SAS om alle egenskapene som lå i bunnen på det nye flyet. De «økonomiske» og «nabovennlige»- egenskaper, kunne ingen andre flytyper overgå. Det fristet SAS nok til å bestille flytypen. Men ikke uten å sær i en skandinavisk atmosfære. For Airbus skulle bli forundret over at SAS ville ha en lang rekke endringer på de flyene som skulle opereres av selskapet.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET

Et Airbus A300 fotografert i Toulouse i Frankrike etter en testtur hos Airbus, FOTO: AIRBUS

Ikke minst skulle SAS velge å få Pratt & Whitney-motorer, som i utgangspunktet ikke var noe Airbus hadde lagt inn som en valg til flyselskapene. Men etter flere runder hos motorprodusenten ble General Electric CF6 byttet ut med Pratt & Whitney JT9D-59A, som senere ble en opsjon for valg hos flyselskap.

P & W-motorene SAS valgte er de samme selskapet hadde montert på sine Boeing 747 Combi-fly.

Lang liste med endringer og egne valg

Med en lang rekke tilpasninger SAS ønsket å gjøre på sine Airbus A300B2, endte flyselskapet og produsenten opp med en hybridversjon, som hadde både deler fra B2 og den litt senere B4 versjonen. SAS fikk levert fly som hadde B2-skroget, men vingene fra B4-versjonen. Med full nyttelast skulle flyene kunne gjøre 3600 kilometer og 242 passasjerer. Her fikk flyselskapet også lagt inn en opsjon på senere å oppgradere flyene til å kunne fly 4200 kilometer på fulle tanker og med alle seter belagt.

SAS sin versjon fikk betegnelsen Airbus A300B2-320, med en startvekt på 142 tonn, og maks landingsvekt på 136 tonn. Flyselskapet fikk også lagt inn et helt nytt bremsesystem fra Bendix, noe som måtte på plass for å tåle den høyere landingsvekten som var lagt inn som mulighet på flyet.

SAS krevde også at Airbus endret lastelukene på flyet slik at det kunne transporteres paller i full størrelse på internasjonale ruter. Dette var noe Airbus måtte jobbe ekstra med ettersom det krevde en endring i designet av skroget på Airbus A300-flyene.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET

Kabinen på LN-RCA etter ankomst til Norge i 1980 – FOTO:SAS

Kravet fra SAS var at pallene og lastesystemet som ble benyttet i selskapets Boeing 747 og DC-10-fly også måtte kunne brukes i Airbus-flyene for å laste inn og ut frakten. Dette kravet var KSSU-gruppen enige om å stå bak.

SAS valgte også å utstyre sine fly med DFG (Digital Flight Guidance-system) som skulle gjøre det lettere å operere flyene med automatisk landing.

I kabinen ble standard-interiøret til Airbus skrotet, her fikk SAS hjelp av en designer, danske Erik Herløw. Han valgte ut blå tepper og stoltrekk som hadde skiftende nyanser av blått i kontrast til kremfargede veggpanel. Det ble også designet egne skillevegger som skulle monteres mellom den fremste klassen og økonomiklasse. Her ble det et eget design med en abstrakt komposisjon av lys og skygge med solstråler og løvverk.

LN-RCA på Fornebu i 1980

SAS ble også det første flyselskapet som ønsket at galley, eller pentry (kjøkken) skulle være separert fra toalettområdene i kabinen. Toaletter på ett sted, behandling av mat et annet. Slik ville ikke passasjerene som sto i dokø være i veien for de kabinansatte når de skulle servere mat.

Mandag 18. februar 1980 ble Airbus A300-flyene i tjeneste hos SAS satt inn på ruter fra Oslo, København og Stockholm til London, Paris og Madrid.

Det skulle ikke ta lang tid før SAS kunne føle at disse flyene, til tross for alle lovord fra Airbus langt fra var drømmeflyene som skulle gjøre alt som mye enklere å billigere for selskapet. Motorene var for tunge, drivstofforbruket sto ikke i stil med beregningene og vedlikeholdet tok lengre tid enn Boeings og Douglas-flyene SAS hadde fra før.

I tillegg raknet KSSU-samarbeidet.

Slik gikk det

SAS mottok LN-RCA i januar 1980, og SE-DFK i mars 1980. Senere i desember 1980 ankom OY-KAA og i mars 1981 ankom SE-DFL.

LN-RCA ble i 1983 overført til datterselskapet Scanair, høyst ufrivillig. Det samme ble SE-DFK, mens SE-DFK først fulgte etter i oktober 1984.

For det fjerde flyet, OY-KAA ble det bestemt at dette skulle leies ut til Malaysia Airlines i oktober 1983. To måneder senere styrtet flyet under landing i Kuala Lumper.

Airbus A300 ble det kun fire fly av i SAS, og det ble med de fire flyene. Selv om tre av disse fikk nytt liv under Scanair, var det ikke ønsket av ledelsen i selskapet å måte ta over flyene fra moderselskapet.

Slik ble Airbus A300 presentert hos SAS i 1980 (Video: SAS)

Annonse fra SAS i 1980 (SAS)
Kilder: SAS, Aftenposten, Luftfartstilsynet, Airbus

Teamer: AirbusAirbus A300FornebuHistorikkKLMKLMJKSSUMalaysia AirlinesSASScanairSwissairUTA

Flere artikler

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut
1980

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021

Anbefalt

1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

1 år ago
1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1 år ago
1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1 år ago
2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

3 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In