• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
18.08.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1990: Flyet som bare forsvant

28. april 2021
Kategori: 1990, Flyhistorikk
A A
1990: Flyet som bare forsvant
Share on FacebookShare on Twitter

Tirsdag 11. september 1990 forsvant et Boeing 727-200 etter avgang fra flyplassen Keflavik på Island. Ombord var det et mannskap på seks personer, og rundt 10 passasjerer som hadde fått bli med på det som egentlig kun var en flytting av flyet tilbake til Peru.

Flyet var eid av Faucett i Peru men det hadde vært utleid i flere måneder til Air Malta.

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

28. april 2021

Denne tirsdagen lettet flyet fra rullebanen på Island og satt kursen mot et mellomstopp på Gander flyplass i Canada.

Da flyet nærmet seg Newfoundland i Canada, men fortsatt over Atlanterhavet oppfattet mannskapet på en Boeing 747 fra det amerikanske selskapet TWA noe som kunne oppfattes som et nødanrop. Pilotene hos TWA var sikre på at dette kom fra pilotene som fløy Boeing 727-flyet.

De amerikanske pilotene mener de oppfattet at pilotene hos Faucett snakket om lite drivstoff, før sambandet ble brutt.

Kort tid etter dette var flyet borte. Piloter i et fly fra selskapet American Airlines mener at de skal ha oppfattet at pilotene i det savnede flyet ville lande på havet, men dette kunne de ikke si helt med sikkerhet.

Det ble satt i gang en leteaksjon etter flyvraket, men dette ble aldri funnet og ett år senere ble flyet offisielt merket som savnet. Hva som var årsaken til at flyet forsvant er kun spekulasjoner, men havarikommisjonen i Canada fester sin lit til mannskapet på det amerikanske flyet som mener de hørte at flyet var tom for drivstoff.

Flyet var av typen Boeing 727-247 og ble bygget hos Boeing i 1969. Ulykken er klassifisert som den 45 værste ulykken i rekken av alle ulykker med denne flytypen.

Reklamefilm for Faucett Peru Airlines)
Teamer: Air MaltaBoeingBoeing 727Faucett AirlinesHistorikkKeflavikTWA

Flere artikler

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte
Flyhistorikk

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021

Anbefalt

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

4 år ago
1987: AIRBUS A320

1987: AIRBUS A320

2 år ago
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1 år ago
1986: Norskprodusert simulator til Braathens

1986: Norskprodusert simulator til Braathens

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In