• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

Hva skjedde med British Midland?

28. april 2021
Kategori: Flyhistorikk, Hva skjedde med
A A
Hva skjedde med British Midland?
Share on FacebookShare on Twitter

Husker du flyselskapet British Midland? Selskapet ble etablert som en flyskole tilbake i 1938. I 1947 valgte selskapet å satse videre med å starte opp charterflyvninger under navnet Derby Aviation.

I 1964 ble det klart at selskapet skulle endre navnet sitt til British Midland Airways, BMA. På 60-tallet ble det hentet inn Viscount 736 og på 70-tallet ble det BAC One Eleven 523 som preget flåten. På 70-tallet ble det også satses stort med Boeing 707, og ruter til Afrika og Asia ble opprettet fra Storbritannia. Selskapet valgte også å bestille seg DC-9, og på 1980-tallet Boeing 737-200.

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

28. april 2021

I 1985 ble navnet på selskapet endret til bare å være British Midland. I 1987 fikk selskapet SAS inn på eiersiden i selskapet.

ULYKKEN SOM ENDRET ALT

I 1988 ble selskapet det første i Strorbritannia og ett av de første i verden til å operere den helt nye Boeing 737-400. 737-400 skulle ta over etter både 200 og 300-versjonene og var det mest moderne utgaven av den populære flytypen til Boeing.

Flyet ble levert til British Midland 15. oktober 1988. Tre måneder senere lå flyet havarert like før starten på rullebanen til East Midland-flyplass i Storbritannia. Pilotene hadde fått indikasjon om en motorbrann i den ene motoren og skulle skru av denne under landing, men ved en feil ble den motoren som ikke hadde brann i seg slått av.

G-BMAM, DC-9-30 levert til selskapet i januar 1984 etter å ha fløyet for Air Tanazania siden 1977. Foto: Douglas

Av de 126 som var ombord døde 47, mens 74 fikk alvorlige skader. Etter denne ulykken hadde selskapet store utfordringer med å komme seg opp og bli et stort flyselskap. Så i løpet av 1990-årene ble det tatt en avgjørelse på at selskapet skulle endre flyflåten fra Boeing og Douglas til Airbus.

Boeing 737-300 (G-OBMP) som ble levert til selskapet i 1992. FOTO: HANS O. NYBORG

SAS UT – NYTT NAVN

I 1999 ble det bestemt at SAS ville trekke seg ut av eierskapet til British Midland, noe som i løpet av år 2000 ble en realitet. Det skjedde ved at SAS valgte å selge sin aksjepost i det britiske selskapet til det tyske konsernet Lufthansa.

I forbindelse med dette salget ble det også bestemt at selskapet skulle inn i den nye Star Alliance, og samtidig at navnet British Midland var uheldig for å skape vekst. I 2001 ble selskapet derfor døpt om til BMI.

Før dette hadde selskapet 7,5 millioner reisende i 2001, mens det i 2005 etter navnebyttet og omlegging av eierskapet hadde klatret til over 10 millioner reisende.

I 2005 ble også selskapet British Mediterranean Airlines kjøpt opp av BMI, dette ble kjøpt fra British Airways som ønsket å kvitte seg med alle datterselskapene det hadde i porteføljen. I løpet av den neste fem årene skulle selskapet slite stort i motbakke. Finanskrise i Europa, restriksjoner på slots ved London Heathrow og tøffe vilkår gjorde at BMI blødde penger.

Boeing 737-400 (G-OBMM) levert i 1991 til selskapet – FOTO: Hans Olav Nyborg

NYTT NAVN – DYSTRE TIDER

I 2012 forsøkte selskapet å på nytt endre navn, til British Midland International, BMI skulle beholdes som logo, men nå ville selskapet tilbake til røttene. tapene økonomisk fortsatte og samme år måtte flåten reduseres til et minimum, og alle Airbus-fly ble byttet ut med noen enkelte Embraer-fly.

Etter sommeren dette året tapte selskapet rundt en million britiske pund i måneden. Den 27. oktober 2012 var det over, da var selskapet historie og konkurs. I forbindelse med konkursen ble selskapet solgt til IAG-gruppen som eier både British Airways og Iberia som overtok alle landingstidene på London Heathrow som BMI hadde.

Gjennom tidene opererte selskapet rundt 80 fly, med Airbus A321, Fokker 70, Boeng 737, DC-9 og ATR som gjengangere.

British Midland-navnet ble byttet ut med BMI (Foto: Hans O. Nyborg)
Mot slutten…Airbus A321 med bare BMI-titler i 2005 (FOTO: HANS O. NYBORG)
Teamer: bmaBritish MidlandDerby Aviation

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?
1979

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021

Anbefalt

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

2 år ago
1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1 år ago
1987: Airbus A320

1987: Airbus A320

2 år ago
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In