• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

Hva skjedde med Airbus A318?

28. april 2021
Kategori: 1999, Hva skjedde med
A A
Hva skjedde med Airbus A318?
Share on FacebookShare on Twitter

Det startet med fire kunder som var veldig interessert i å kjøpe babyen til Airbus, A318. Med Air France, Egyptair, TWA og leasingselskapet ILFC så valgte styret hos produsenten å godkjenne produksjonen av den nye flytypen i 2000, for leveranse av det første flyet i 2002.

Kravet fra styret var at salgsavdelingen hos Airbus solgte minst 100 fly, da kunne produksjonen settes i gang. Med de fire kundene og lovnader fra Air China og L’Aeropostal var målet nådd, flyet kunne bygges.

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

28. april 2021
Hva skjedde med Boeings 737-900?

Hva skjedde med Boeings 737-900?

28. april 2021
Hva skjedde med Airbus A316?

Hva skjedde med Airbus A316?

28. april 2021

Flytypen ville få 107 seter i kabinen, og Airbus regnet seg frem til at de i perioden 2000 til 2005 ville kunne selge 1300 fly av A318.

Avtalen med Pratt & Whitney ble inngått, og motortypen PW6000 ble utviklet for å kunne passe med et fly i denne størrelsen.

FRANSK LANSERINGSKUNDE

Det franske selskapet Air France ble lanseringskunde for flytypen og la inn en bestilling på 15 bekreftede kjøp av fly, med en opsjon på ti fly til.

Egyptair bestemte seg først for 10 fly, men endte opp med kun å kjøpe tre stykker, som skulle erstatte selskapets eldre Boeing 737-200. Det var derimot det amerikanske TWA som valgte å toppe bestillingen med 50 Airbus A318, og ILFC 30 fly.

Air France ble den største kundene for flytypen som floppet for Airbus – Foto: Hans O. Nyborg

Første flyvning fant sted 15. januar 1999 , forsinket med seks måneder. Lanseringskunden ble amerikanske Frontier i juli 2003.

Til tross for flere runder hvor Airbus hadde håpet å få med seg Finnair, Aeroflot, Lufthansa, Swiss og TAP som kunder, ble det med årene mer og mer klart at denne flymodellene var det ikke et marked for, den var rett og slett for liten.

LA NED PRODUKSJONEN

Mens Airbus hadde sett for seg minst 1300 produserte fly, skulle skuffelsen bli stor når prosjektet ble lagt ned ti år senere i 2013, med kun 80 fly solgt. TWA valgte like før 2001 å oppjustere sin bestilling av flyet til 75 + 75 i opsjon. Da TWA ble solgt til American Airlines ble også bestillingen hos Airbus kansellert.

Airbus demonstrerer A318 under ILA i Berlin i 2006 FOTO: HANS OLAV NYBORG

For Airbus ble A318 en flopp av et fly. Selskapene ønsket ikke denne typen fly, det var for smått til å passe inn i rutenettverket. Med 107 seter var det nærmest som et regionalt propellfly å regne, men med jetmotorer.

HVA SKJEDDE MED FLYENE?

Frontier Airlines kjøpte 11 A318 som ble operert mellom 2003 og 2013, samtlige 11 fly ble deretter hugget opp. Air France opererer 18 fly totalt, det ble også så mange selskapet valgte å bestille.

Teamer: AeroflotAir ChinaAir FranceAirbusAirbus A318EgyptairFinnairFrontier AirlinesILFCLufthansaPW6000SwissTWA

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?
1979

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?
Hva skjedde

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

28. april 2021
Hva skjedde med Boeings 737-900?
Hva skjedde

Hva skjedde med Boeings 737-900?

28. april 2021

Anbefalt

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1 år ago
1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

2 år ago
Airbus A300

Airbus A300

1 år ago
1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In