• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

Hva skjedde med Airbus A316?

28. april 2021
Kategori: FLYTYPER, Hva skjedde, Hva skjedde med
A A
Hva skjedde med Airbus A316?
Share on FacebookShare on Twitter

På midten av 1990-tallet ble den europeiske flyprodusenten Airbus utfordret på å bygge en serie med mindre fly, enn A319 og A320.

Valget skulle falle ned på Airbus A316 og Airbus A317. Flytypene skulle utvikles i hovedsak for bruk i det asiatiske markedet. Det ble lagt et grunnlag for utvikling av flytypen A316 først.

Flere artikler

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1954: Boeings 367 prototype

1954: Boeings 367 prototype

28. april 2021
1953: Vickers V900 lanseres

1953: Vickers V900 lanseres

28. april 2021

Det var Airbus Industrie Asia (AIA), et datterselskapet av Airbus i Europa som sto for utviklingen.

Dette ble gjort gjennom et samarbeide med Aviation Industries of China (AVIC) og Singapore Technologies.

95 SETER I KABINEN

Airbus A316 ble basert på utviklingen av A318, men kabinbredden var smalere. lengden på flyet var tilsvarende A318. I kabinen ville det bli plass til mellom 95 seter og 105, avhengig av om det skulle inn en delt kabin eller en full økonomikabin.

Setekombinasjonen ville bli fem seter i bredden, det samme som i et DC-9.

AIRBUS A318

Mens datterselskapet i Asia arbeidet hardt med å få på plass alle detaljer rundt AE316, under prosjektnavnet AE100, Var Airbus i Europa i full gang med utviklingen av Airbus A318.

Etter at lanseringen av A319 på midten av 1990-tallet hadde gitt produsenten blod på tann, ble det bestemt at alle krefter skulle settes inn på å få ferdig Airbus A318. Det endte med at prosjektet i Asia med A316 ble skrinlagt.

| LES MER OM AIRBUS A318 – HVA SKJEDDE MED FLYTYPEN

Planene var at A316 skulle ha sin første flyvning i 2002. Lanseringen av Douglas MD-95, senere Boeing 717, ble også en konkurrent i samme marked som A316 skulle betjene.

Forsinkelsene rundt A316 programmet, og usikkerheten rundt markedet bidro også til at Airbus valgte å satse alle kortene på A318, fremfor den mindre varianten A316.

Airbus A317

I løpet for å utvikle A316 ble også en variant under navnet A317 utviklet, med plass til mellom 115 og 125 passasjerer.

Airbus A318 ble bygget for å kunne ta mellom 107 og 117 passasjerer, og dermed ble de to mindre variantene vannet ut.

Teamer: AirbusAirbus A316Flyhistorikk

Flere artikler

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype
1948

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1979: Hva skjedde med DC-10-61?
1979

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1954: Boeings 367 prototype
1954

1954: Boeings 367 prototype

28. april 2021

Anbefalt

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut

1980: 40 år siden Boeing 747 nummer 500 ble rullet ut

1 år ago
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1 år ago
Hva skjedde med Airbus A318?

Hva skjedde med Airbus A318?

2 år ago
1987: Airbus A320

1987: Airbus A320

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In