Flyhistorikk.no
FLYTYPER Hva skjedde Hva skjedde med

Hva skjedde med Airbus A316?

På midten av 1990-tallet ble den europeiske flyprodusenten Airbus utfordret på å bygge en serie med mindre fly, enn A319 og A320.

Valget skulle falle ned på Airbus A316 og Airbus A317. Flytypene skulle utvikles i hovedsak for bruk i det asiatiske markedet. Det ble lagt et grunnlag for utvikling av flytypen A316 først.

Det var Airbus Industrie Asia (AIA), et datterselskapet av Airbus i Europa som sto for utviklingen.

Dette ble gjort gjennom et samarbeide med Aviation Industries of China (AVIC) og Singapore Technologies.

95 SETER I KABINEN

Airbus A316 ble basert på utviklingen av A318, men kabinbredden var smalere. lengden på flyet var tilsvarende A318. I kabinen ville det bli plass til mellom 95 seter og 105, avhengig av om det skulle inn en delt kabin eller en full økonomikabin.

Setekombinasjonen ville bli fem seter i bredden, det samme som i et DC-9.

AIRBUS A318

Mens datterselskapet i Asia arbeidet hardt med å få på plass alle detaljer rundt AE316, under prosjektnavnet AE100, Var Airbus i Europa i full gang med utviklingen av Airbus A318.

Etter at lanseringen av A319 på midten av 1990-tallet hadde gitt produsenten blod på tann, ble det bestemt at alle krefter skulle settes inn på å få ferdig Airbus A318. Det endte med at prosjektet i Asia med A316 ble skrinlagt.

| LES MER OM AIRBUS A318 – HVA SKJEDDE MED FLYTYPEN

Planene var at A316 skulle ha sin første flyvning i 2002. Lanseringen av Douglas MD-95, senere Boeing 717, ble også en konkurrent i samme marked som A316 skulle betjene.

Forsinkelsene rundt A316 programmet, og usikkerheten rundt markedet bidro også til at Airbus valgte å satse alle kortene på A318, fremfor den mindre varianten A316.

Airbus A317

I løpet for å utvikle A316 ble også en variant under navnet A317 utviklet, med plass til mellom 115 og 125 passasjerer.

Airbus A318 ble bygget for å kunne ta mellom 107 og 117 passasjerer, og dermed ble de to mindre variantene vannet ut.

Del

Andre artikler