• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

28. april 2021
Kategori: 1997, Flyhistorikk
A A
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly
Share on FacebookShare on Twitter

De fleste av oss husker SAS-flyene med de skandinaviske stripene på skroget, som ble benyttet på 1980- og 1990-tallet. Men ser du på dette bildet vil du se en variant som du trolig aldri har sett.

I september 1997 deltok SAS sammen med en rekke andre aktører innen luftfarten, og NATO på en øvelse som var del av «Partnership for Peace». Øvelsen som skulle gi en test på hvordan mobilisere i tilfelle en krig, gjorde at SAS som deltok med et MD-90-fly, innredet dette til å kunne ta med seg bårer i kabinen.

Flere artikler

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021

Bårene kunne brukes til å ta med skadde personer fra en krigssone og hjem til ett av landene i Skandinavia.

I denne forbindelsen fikk MD-90 flyet montert det røde korset på halepartiet, og det svenske flagget på motordekslene.

MD-90 flyet, SE-DMH, ble levert til SAS i 1997, og leid ut til Nordic Leisure i 2005. Etter opphold hos Blue1 ble flyet solgt til Delta Air Lines i 2011. I 2018 ble flyet parkert for å trolig bli hugget opp.

Innredingen i MD-90 flyene under øvelsen – Foto: SAS
Teamer: Blue1Delta Air LinesFlyhistorikkMD-80MD-90Nordic LeisureSAS

Flere artikler

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap
1997

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021

Anbefalt

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1 år ago
1954: Boeings 367 prototype

1954: Boeings 367 prototype

1 år ago
1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1 år ago
1987: Airbus A320

1987: Airbus A320

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In