• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
30.06.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

Hva skjedde med Boeings 737-900?

28. april 2021
Kategori: Hva skjedde, Hva skjedde med
A A
Hva skjedde med Boeings 737-900?

Foto: Boeing

Share on FacebookShare on Twitter

Da Boeing hadde lansert sin 737-800, var det den største og lengste versjonen av 737 som var produsert. Men for enkelte av Boeings kunder var flytypen fortsatt ikke lang nok, og hadde for liten kapasitet.

Da gikk Boeing flere runder på 1990-tallet, hvor både antallet av kunder som hadde interesse for en lengre versjon av 737 ble klargjort, og om det i det hele tatt var mulig å strekke flytypen mer. Det ble klart at Boeing 737-800 kunne strekkes noe, men det ville bety kortere distanse flyet kunne legge bak seg.

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

28. april 2021
Hva skjedde med Airbus A316?

Hva skjedde med Airbus A316?

28. april 2021
Hva skjedde med fraktflyet LM200?

Hva skjedde med fraktflyet LM200?

28. april 2021

Flere av Boeings kunder mente dette var helt i orden så lenge flere passasjerer kunne få plass i kabinen.

Designet på 737-900 ble gjort ved å beholde samme vingene som på 800-versjonen, samme motorer og landingshjulene var også de samme. Det ble først og fremst satt inn en ekstra bit i skroget foran vingene som målte 1, 57 meter i lengde. I tillegg ble det satt inn en ekstra del i skroget bak vingene på litt i overkant av en meter i lengde.

Tilsammen ble det fire ekstra vinduer i kabinen på hver side av flyet.

Forholdet mellom kosten for hver passasjer i forhold til bruken av drivstoff skulle vise seg å bli av det beste på alle modellene i Next Generation (NG)-serien til Boeing, men på bekostning av distansen flyet kunne fly på fulle tanker og full kabin.

Boeing skulle også få problemer med at 737-900 var såpass lang at det ble utfordringer ved avgang og landinger, fordi flyet ville få større risiko for tail strike, altså slå halepartiet ned i rullebanen. Dette løste produsenten ved at 737-900 trenger høyere fart inn for å lande enn det 800-versjonen trenger. Dette igjen gikk ut over lengden flyet trenger på avgang og landing.

Første flyvningen med et 737-900 ble gjennomført 3. august år 2000. Boeing estimerte at de kunne selge rundt 1000 til 1300 fly av 737-900 og 900ER. I 2019 hadde produsenten bygget 505 slike fly før produksjonen ble stanset.

Kort tid senere kom Boeings 737-900ER, som skulle gi mulighet for å overgå 737-800 på distanse. En ekstra dør måtte monteres inn i kabinen bak vingen, dersom antallet seter overgikk 189 passasjerer. Døren kan byttes ut med en plugin-dummy-dør som har ordinær passasjervindu når det er under 189 passasjerer ombord.

Alaska Airlines var lanseringskundene for denne lengre versjonen av 737-800, og lanserte flytypen ved å ta i bruk første fly i 2001. I dag flyr fortsatt flere av disse flyene for selskapet.

Ved siden av Alaska Airlines er det også KLM, Korean Air Lines, Shenzhen Airlines og Lion Air som er blant selskapens om operere 900 versjonen i dag.

Alaska Airlines – Boeing 737-900ER (FOTO: HANS O. NYBORG)
Teamer: BoeingBoeing 737Boeing 737-900

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?
1979

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?
Hva skjedde

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

28. april 2021
Hva skjedde med Airbus A316?
FLYTYPER

Hva skjedde med Airbus A316?

28. april 2021

Anbefalt

Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

3 år ago
Hva skjedde med British Midland?

Hva skjedde med British Midland?

2 år ago

1970: Gardermoen – slik kunne det ha blitt

10 år ago
1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In