• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
Kategori: 1989, Flyhistorikk
A A
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
Share on FacebookShare on Twitter

Boeing 737-500 har siden lanseringen av denne versjonen på 1980-tallet, kanskje aldri fått helt den versjonen flest tenker på når en sier 737. 500-varianten av bestselgeren til Boeing ble for mange flyselskap redningen når det kom til å skulle bytte ut den svært så populære 200 varianten.

LES OGSÅ: 30 ÅR SIDEN BOEING737-500 FLØY FOR FØRSTE GANG

Flere artikler

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021
Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

Tilbakeblikk: Sterlings Boeing 727 var helt spesielle på sin måte

28. april 2021

Da Boeing skulle lansere en ny variant i 737, serien, etter 300 og 400, var etterspørselen fra flere flyselskap, en utgave som kunne opereres under svært varme forhold med høye temperaturer, og en variant som kunne benyttes til landing på flyplasser med high altiude, stor høyde over vannflaten. altså i fjellområder.

Et selskap som var på jakt etter en direkte erstatting for sine flere hundre Boeing 737-200, var det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines. Selskapet jobbet tett med Boeing rundt 500-varianten og fikk flyet tilpasset selskapets behov. Det førte til en bestilling av 20 slike fly i første omgang.

På samme tid hadde Braathens SAFE også arbeidet med Boeing om å finne en ny variant av 737 som var tilpasset selskapets rutenettverke i Europa, og på norske ruter.

Braathens la inn en bestilling på 25 slike fly, og dermed hadde produsenten nok bestillinger til å offisielt lansere oppstarten for at 737-500 ville bli bygget.

Det måtte en lang rekke tilpasninger til for å få 737-500 på vingene. Utgangspunktet for 500-varianten var Boeings 737-300. Ved å kutte vekk 100 centimeter av skroget bak vingen på en 737-300, og 137 centimeter fra skroget foran vingene, ble det en flykropp som var kortere enn utgangspunktet.

Lufthansa opererte 33 Boeing 737-500 (Lufthansa)

Ved å kutte ned på skroget til en 300, måtte produsenten også justere hvordan og hvor vingene ble montert på kroppen. Flytypen måtte også få ett nytt dekk produsert som skulle benyttes som nesehjul. Dekkene måtte være tilpasset størrelsen på flyet, og ble derfor designet om av dekkprodusenten.

Da 737-500 ble lansert og det første flyet ble rullet ut fra Renton i USA i 1989, var flyet utstyrt med to CFM56-3B1 motorer som standard.

N73700 var prototypen (se bildet over) og hadde sin første flytur 30. juni 1989. De to testpilotene fikk flyet opp i Mach .89, noe som var svært uvanlig for en første flyvning med en ny flytype eller variant.

Det ble kun dette ene flyet som ble benyttet som testfly for sertifiseringen av 500-varianten. 375 timer så var flyets testperiode over og Southwest Airlines fikk overta prototypen etter justeringer hos Boeing.

Boeing fikk inn bestillinger på tilsammen 440 fly av typen 737-500, men til slutt når regnskapet for varianten telles opp, ble det kun bygget 389 eksemplar.

Braathens opererte sin 25 eksemplar, og la aldri inn noen bestilling på ytterligere fly selv om opsjonen lå der.

Southwest Airlines, Boing 737-500
Teamer: BoeingBoeing 737-200Boeing 737-500Braathens SAFELufthansaSouthwest Airlines

Flere artikler

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer
1989

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
20 år siden Concorde-ulykken i Paris
2000

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

28. april 2021

Anbefalt

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1 år ago
1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1 år ago
Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

3 år ago
1990: Flyet som bare forsvant

1990: Flyet som bare forsvant

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In