I 1974 valgte SAS å gi den aller siste Caravellen som var i tjeneste hos selskapet, «Finn Viking» LN-KLH, som en gave til Norsk Teknisk Museum. Museet skulle flytte inn i nye lokaler på Kjelsås i 1980, og flyet var da noe som i følge planen skulle stå parkert utenfor museet.

For Norsk Teknisk Museum skulle det bli en liten overraskelse da flyet ett år senere, etter at det ble parkert på Gardermoen, ble inspisert. Da hadde SAS valgt å demontere og ta ut alt av teknisk utstyr fra cockpiten, og deler av flyets hydrauliske systemer.
Delene var levert til et lager for flydeler i København. Det ville derimot museet ikke finne seg i.
Det ble lange samtaler og til slutt endte det med at SAS noe motvillig valgte å returnere utstyret de hadde avmontert «Finn Viking», og returnerte det til flyet på Gardermoen.
I 1974 kunne førstekonservator Gunnar Thoresen ved museet fortelle at det var helt uaktuelt å ta i mot flyet som gave dersom det manglet mye av utstyret. Teknisk museum ville vise frem flyet slik det var i trafikk hos SAS, ikke som et skjelett.
LN-KLH Sud Aviation Caravelle SE.210 – Bygget 1959 – Levert SAS samme år. Tatt ut av trafikk 1974. |
