• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
30.06.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

28. april 2021
Kategori: 1946, ULYKKER
A A
1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

LN-LAB på Fornebu Foto: DNL

Share on FacebookShare on Twitter

DNL/SAS mottok i april Junkers-52 flyet som skulle få registreringen LN-LAB, flyet kom i selskapet 13. april 1946, bildet over er ett av de svært få som finnes av flyet i den ene måneden det fløy for selskapet.

Onsdag 22. mai 1946 var det 13 personer ombord i flyet, da det tok av fra Fornebu klokken 12.45 med kurs for Stockholm. Turen skulle vare kun 5-600 meter fra Fornebu, før kapteinen skulle merke at den en motoren stanset opp.

Flere artikler

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

9. mai 2021

Eneste overlevende etter flyulykken fortalte til avisene etter ulykken at flyet plutselig la seg over på den ene siden, og at det deretter gikk bare nedover før det traff huset. Beskrivelsen skal være at hele nesepartiet på flyet hadde blitt borte da flyet traff huset og at denne overlevende hadde kunne krype ut av vraket, før det kort tid etter eksploderte i et flammehav.

Flyet holdt seg ikke lenge i luften og styrtet ned og traff deler av en villa som lå i Halden Terrasse 10 på Snarøya. Kun en av de 13 ombord klarte å ta seg ut av det brennende flyvraket og overlevde, trelasthandler Hans Kjær.

Inne i huset som ble truffet av Junkers-maskinen befant det seg en kvinne med to barn. Det var 62 år gamle Ragna Øverli med sine to barnebarn, som klarte å komme seg ut av huset som sto i full fyr.

En av passasjerene som omkom var den kjente norske forfatteren Ronald Fangen. Fangen var en av de viktigste mellom- krigs-forfatterne i Norge.

Junkers-52 flyet, LN-LAB, ble bygget i Tyskland og var under krigen tilhørende som  “Reichskommissar” Joseph Terboven «private» fly med registrering N9+DA. Flyet ble overtatt av det norske luftforsvaret da krigen var over, og solgt til DNL i februar 1946.

I følge flere avisartikler fra 1946 skal dette samme flyet ha hatt motorproblemer som en tekniker måtte se på under en mellomlanding i Gøteborg, på tur mellom København og Oslo, samme dag.

DNL måtte leie inn et fly fra ABA i Sverige en periode for å erstatte LN-LAB som var havarert.

Teamer: DNLFornebuJunkers-52Ulykke

Flere artikler

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum
1949

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

9. mai 2021

Anbefalt

1972: Mistet troen på at Gardermoen kunne åpne til rett tid

1972: Mistet troen på at Gardermoen kunne åpne til rett tid

1 år ago

Ryanair øker 30 % på innenriks

18 år ago
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1 år ago
1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In