• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
30.06.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1974: Første DC-10 levert til SAS

28. april 2021
Kategori: 1974
A A
1974: Første DC-10 levert til SAS

FOTO: Douglas Company/SAS

Share on FacebookShare on Twitter

Interessen for Douglasfabrikkens DC-10 kom hos SAS da produsenten lanserte planene for flytypen i 1966. Douglas ville produsere en flymodell som kunne ta opp mot 280 passasjerer, i konkurranse med Boeings jumbojet, 747.

SAS hadde allerede valgt å skulle satse på jumboen, og DC-10 ved siden av denne ville gi selskapet en perfekt mikse med flytyper på langrutene.

Flere artikler

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

28. april 2021

Selskapet var klar over at selve prisen per passasjersete på flyturen hadde en høyere kostnad enn DC-8 flyene, men ettersom den var praktisktalt den samme som på 747, ville dette utjevne seg med likheter på de to flytypene.

Produksjonen av DC-10 hos Douglas i 1974 – FOTO: KSSU

I 1966 var DC-10 flyet tegnet med tanke på å kunne fly mellom Europa og vestkysten av USA. Det første selskapet som tegnet seg for flytypen var det franske UTA (Union de Transports Aeriens), og dermed ble også KLM, Swissair og SAS med. De fire aktørene la inn en samlet bestilling på 36 Douglas DC-10.

Dette var den største kontrakten fra land utenfor USA noensinne, for en amerikansk flyprodusent i moderne tid. Mens tidligere bestillinger i stor grad hadde ligget på opp til 10 fly maks fra en kunde. Prislappen de fire skulle betale var over 800 millioner amerikanske dollar.

De fire selskapet slo seg sammen under et felles prosjekt, KSSU.

I november 1974 mottok så SAS sin aller første DC-10. LN-RKA, serienummer 171, en DC-10-30 med navnet «Olav Viking». Flyet ankom Stockholm i oktober 1974. Med SAS-versjonen som hadde 262 seter ble dette første flyet satt inn i trafikk på transpolare ruter, til Tokyo, og etterhvert også Seattle, Los Angeles, Chicago, Montreal, Bangkok, Singapore og destinasjoner i Afrika.

Innen våren 1977 hadde SAS fem DC-10 i trafikk.

LN-RKA under leveranseflyvning til SAS i 1974. Foto: Douglas Company.
Teamer: DC-10McDonnell DouglasSAS

Flere artikler

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum
1974

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

28. april 2021

Anbefalt

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

Hva skjedde med Norwegians MD-80-fly?

2 år ago
TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

2 år ago
1984: Norske F-16 avverget at passasjerfly fløy inn over Sovjet

1984: Norske F-16 avverget at passasjerfly fløy inn over Sovjet

1 år ago

1970: Gardermoen – slik kunne det ha blitt

10 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In