• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1940: Nordmenn lurte tyskerne med egne flytyper

28. april 2021
Kategori: 1940
A A
1940: Nordmenn lurte tyskerne med egne flytyper
Share on FacebookShare on Twitter

Under andre verdenskrig var det flere norske flygere som fløy tyskernes egen flytype, Heinkel 115. I Norsk Luftmilitært Tidsskrift kunne vi på 1960-tallet lese historien til Håkon Jørgensen som kunne fortelle at det var en tøff oppgave å fly et fly «alle» ville ta.

-Vi som var så heldige å få kjempe en to måneders kamp for fedrelandet i et fritt Nord-Norge, var veldig stolte over å kunne fly de tyske flyene som var utmerkede krigsfly. Til tross for dårlig armering var disse flyene etter datidens syn svært spreke. Utfordringen med å fly tyskproduserte fly, i et tysk okkupert land, var at alle krigsmenn skjøt på oss. De norske fartøyene og batteriene skjøt fordi de tok oss for å være tyske fly. Tyskerne gjorde ingenting, før vi faktisk skjøt mot dem, og da ble forvirringen total, de tok oss jo for å være tyske fly. Engelske, polske og franske fartøy og landbatterier åpnet alltid ild mot oss, vi lærte snart at vi måtte holde oss borte fra ale våre «venner». I det hele tatt var krigsflyvning med tyskbygde fly i Nord-Norge ikke en kjedelig oppgave, og aldri «a dull moment» skrev Jørgensen i sine fortellinger.

Flere artikler

1940: Little Norway i Canada: 3000 piloter ble opplært

28. april 2021

Sjefsflygeleder på Gardermoen på 1950-tallet, Erik Bjørnebye, hadde i årene før krigen brøt ut, fløyet Junkers 52 for DNL i Norge. Med krigens utbrudd ble han krigsflyger og fløy også de tyske Heinkel 115 som Norge den gang hadde.

I et intervju med Romerikes Blad på sin 50 års-dag i 1959 kunne Bjørnebye fortelle;

-Vi fløy mange bombetokt innover tyske stillinger i Nord-Norge. Men vi var sjelden utsatt for noen fare, ettersom tyskerne brukte samme typen fly ble vi tatt for å være tyskere. Da vi begynte å skyte gikk det helt i surr for dem, de skjønte ingenting. Samtidig ble vi jo også skutt av våre «egne», altså engelskmennene som også tok oss for å være tyske, forteller Bjørnebye til avisen.

Da krigen brøt ut hadde den norske marinen tre Heinkel 115 stasjonert på Skattøra. Flytypen var et helmetalls sjøfly som kunne ta med seg enten en 800 kilos torpedo, eller tre 250 kilos bomber. Totalt hadde Norge seks slike fly.

Tysk Heinkel 115 med tyske markeringer. Foto: WIKIPEDIA
Teamer: Krig

Flere artikler

1940

1940: Little Norway i Canada: 3000 piloter ble opplært

28. april 2021

Anbefalt

1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1 år ago
1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

2 år ago
Pusset opp forfalt DC-8

Pusset opp forfalt DC-8

3 år ago
1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In