• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1972: Mistet troen på at Gardermoen kunne åpne til rett tid

28. april 2021
Kategori: 1972, FLYPLASSER, VI ANBEFALER
A A
1972: Mistet troen på at Gardermoen kunne åpne til rett tid

Foto: Akershus Arbeiderblad/Luftfartstilsynet

Share on FacebookShare on Twitter

Da kalenderen viste slutten av september 1972, var det seks uker til åpningen av den nye charterterminalen på Gardermoen.

Men hverken utbyggere eller Luftfartsdirektoratet hadde troen på at alt skulle stå ferdig i tide til den offisielle åpningen. Den gamle tyskerhangaren på Gardermoen, Hangar A, var i løpet av ett års tid blitt bygget om til å huse innsjekking, bagasjehall, avgangshall og kafeteria.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

I tillegg var det noen trange og sparsommelige kontorer som var bygget inn. Det var totalt 100 personer i sving for å bygge om hangaren i tillegg til å opparbeide det nye systemet med taksebaner, oppstillingsplasser, parkeringsplasser for biler og alt annet som skulle på plass.

I et intervju med NRK kunne daværende byggeleder Per B. Petersen fortelle at han var optimist i forhold til åpningen om seks uker. Luftfartsverket hadde satt som krav at det skulle være en prøvekjøring av alle funksjoner og hele huset i minst en uke før åpningen.

Premiere for bygge kunne byggelederen fortelle at det uansett skulle bli 1. november.

Charterterminalen hadde en grunnflate på 4000 kvadratmeter, og besto av tre fløyer. Den største utfordringen seks uker før var at bedriften som skulle levere alle dørene til bygget ikke hadde klart å skaffe dette, og at parkeringsplassen for biler utenfor bygget ikke fikk asfalt til åpningen.

Terminalbygget på Gardermoen, Hangar A

Det var også problemer knyttet til at forutsetningen for å bygge charterterminalen var et det ble anlagt en gangbro over Hurdalsveien som ledet inn til flyplassen. Men her var det flere beboere som var grunneiere som var i mot byggingen av denne.

Pålegget om å bygge ny brannstasjon for den sivile delen var heller ikke i mål. Her måtte arbeidet utsettes til 1973, dermed måtte myndigheten gi dispensasjon fra kravene, og det ble brannmannskaper på flystasjonen som skulle bistå dersom det oppsto hendelser.

Foran terminalbygget ble det lagt en betongsåle på 1200 kubikkmeter som flyene skulle bruke som oppstillingsplasser.

Selve utbyggingen av terminalen fikk en prislapp på 30 millioner kroner, med estimert trafikkgrunnlag på 1,2 millioner passasjerer i året.

Dersom du lurer…terminalen ble åpnet i rett tid.

Terminalen på Gardermoen etter åpningen i 1972.
Teamer: GA-terminalenGardermoenOslo lufthavn

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

1 år ago
1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1 år ago
1969: Concorde-flyet fløy sin første flytur

1969: Concorde-flyet fløy sin første flytur

3 år ago
20 år siden Concorde-ulykken i Paris

20 år siden Concorde-ulykken i Paris

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In