Flyhistorikk.no
Foto: Akershus Arbeiderblad/Luftfartstilsynet
1972 FLYPLASSER VI ANBEFALER

1972: Mistet troen på at Gardermoen kunne åpne til rett tid

Da kalenderen viste slutten av september 1972, var det seks uker til åpningen av den nye charterterminalen på Gardermoen.

Men hverken utbyggere eller Luftfartsdirektoratet hadde troen på at alt skulle stå ferdig i tide til den offisielle åpningen. Den gamle tyskerhangaren på Gardermoen, Hangar A, var i løpet av ett års tid blitt bygget om til å huse innsjekking, bagasjehall, avgangshall og kafeteria.

I tillegg var det noen trange og sparsommelige kontorer som var bygget inn. Det var totalt 100 personer i sving for å bygge om hangaren i tillegg til å opparbeide det nye systemet med taksebaner, oppstillingsplasser, parkeringsplasser for biler og alt annet som skulle på plass.

I et intervju med NRK kunne daværende byggeleder Per B. Petersen fortelle at han var optimist i forhold til åpningen om seks uker. Luftfartsverket hadde satt som krav at det skulle være en prøvekjøring av alle funksjoner og hele huset i minst en uke før åpningen.

Premiere for bygge kunne byggelederen fortelle at det uansett skulle bli 1. november.

Charterterminalen hadde en grunnflate på 4000 kvadratmeter, og besto av tre fløyer. Den største utfordringen seks uker før var at bedriften som skulle levere alle dørene til bygget ikke hadde klart å skaffe dette, og at parkeringsplassen for biler utenfor bygget ikke fikk asfalt til åpningen.

Terminalbygget på Gardermoen, Hangar A

Det var også problemer knyttet til at forutsetningen for å bygge charterterminalen var et det ble anlagt en gangbro over Hurdalsveien som ledet inn til flyplassen. Men her var det flere beboere som var grunneiere som var i mot byggingen av denne.

Pålegget om å bygge ny brannstasjon for den sivile delen var heller ikke i mål. Her måtte arbeidet utsettes til 1973, dermed måtte myndigheten gi dispensasjon fra kravene, og det ble brannmannskaper på flystasjonen som skulle bistå dersom det oppsto hendelser.

Foran terminalbygget ble det lagt en betongsåle på 1200 kubikkmeter som flyene skulle bruke som oppstillingsplasser.

Selve utbyggingen av terminalen fikk en prislapp på 30 millioner kroner, med estimert trafikkgrunnlag på 1,2 millioner passasjerer i året.

Dersom du lurer…terminalen ble åpnet i rett tid.

Terminalen på Gardermoen etter åpningen i 1972.
Del

Andre artikler