• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1963: Da Norge ble supersonisk

28. april 2021
Kategori: 1963, Militære fly, Norsk luftforsvar
A A
1963: Da Norge ble supersonisk

Foto: Luftforsvaret

Share on FacebookShare on Twitter

I 1963 ble det norske luftforsvaret for alvor supersoniske. 331 skvadronen i Bodø fikk tildelt flytypen Lockheed F-104G Starfighter, mens i 1973 var det 334 skvadronen som fikk levert kanadiske Starfightere, selv om disse ikke akkurat kom levert rykende ferske og nye fra fabrikken.

Tre av de første Starfightere Norge fikk levert ble seilt over til Norge på det amerikanske hangarskipet «USS Fidler», og ankom Norge i oktober 1963. Disse ble fraktet med lastebil til Torp, hvor de fikk en teknisk sjekk før de ble fløyet til Bodø.

Flere artikler

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

28. april 2021

I Bodø ble det stasjonert 13 fly av typen F-104G Starfighter. Flytypen var svært så avansert til å være i markedet siden 1954, men på tidspunktet Norge mottok sine fly var ulykkesstatistikken høy, mange fly hadde havarert, mest fordi flyene var vanskelig å håndtere i følge dokumenter fra Luftforsvaret på 60-tallet.

Hos norske flygere skulle Starfighteren vise seg å være noe de aldri noen gang hadde vært i nærheten av, og både manøvreringen av flyet, og våpensystemet ombord var utfordrende å lære seg. Det var også få flygere her i landet som hadde lært seg F-104G ved å fly typen i USA.

Starfightere ble produsert under lisens fra USA i Vest-Tyskland, Belgia, Nederland, Italia, Japan og i Canada. Totalt fikk Norge 16 slike fly som våpenhjelp fra NATO i 1963, og påfølgende leveranse av ytterligere tre slike fly året etter. Luftforsvaret fikk også levert fire fly av denne typen med toseter i cockpiten.

Starfighter 801 fra 1973, i dag utstilt på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Foto: Luftforsvaret

Starfighter-flyene som ankom Norge fra Canada i 1973 var 19 stykker av typen C-104 og tre CD-.F-104D. De kanadiske flyene hadde stått lagret på en flybase i Skottland i mange år og var egentlig et trist kapittel da de ankom Norge. Skvadronen i Bodø måtte bruke lang tid på teknisk vedlikehold.

De kanadiske flyene skilte seg også ut i fra de som var produsert i USA.

De norske Starfightere ble benyttet under de store NATO-øvelsene som ble avholdt i Norge på 70-tallet

Under tjenesten flytypen hadde i Norge frem til 1981 hadde ingen av disse havarert, som i så mange andre NATO land på den tiden.

Teamer: F104G StarfighterJagerflyLuftforsvaret

Flere artikler

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen
1994

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

28. april 2021

Anbefalt

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

2 år ago
1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1 år ago
1987: Airbus A320

1987: Airbus A320

2 år ago
1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In