Flyhistorikk.no
Foto: Boeing
1972 VI ANBEFALER

1972: Bildet som ville være umulig å ta i dag

Da flyprodusenten Boeing skulle promotere sin jumbojet produsert for bruk innlands i Japan, ble det foreslått å gi flyet en ekstra tekstlinje for å vise potensialet. «Super Airbus» ble slagordet som ble benyttet. Boeing 747-100SR (Short Range) ble bygget for Japan Airllines JAL som en maskin som var sterkere enn den tradisjonelle 100-utgaven, for denne skulle kunne tåle mange flere landinger og avganger per dag, enn de som ble benyttet på langdistanseruter verden over.

Flyet hadde også flere seter, opp til 498 passasjerer kunne bli fraktet i tidlige versjoner, og mer enn 550 i senere modeller. 747SR hadde et «økonomisk designet livsmål» med 52 000 flyvninger over 20 år, i motsetning til vanlige 747 med kun 20 000 flyvninger på 20 år. Den originale 747SR, -100SR, hadde et forsterket skrog og landingsutstyr for å takle økte belastninger forbundet med de ekstra avganger og landinger.

Nå skal flyet på bildet over være JA8114, Et Boeing 747-200 som ble bygget ferdig i 1972. Første 747SR ble levert til Japan Airlines i 1973. SR-modellen ble bygget med 10 vinduer i toppetasjen på jumboen. Mens flyet på bildet har de tradisjonelle tre vinduene som 100 og 200-versjonen hadde på langdistanse versjonene. Begge disse utgavene fikk senere 10 vinduer på toppen.

747SR hos Japan Airlines fra 1973 til 1996 (Foto: JAL)

Bildet her er blitt et symbol på at Boeing var størst, og nesten enerådig som flyprodusent, selv om McDonnel Douglas hadde en stigende salgskurve.

Men tittel Super Airbus skulle vise seg å bli uheldig med tanke på at den europeiske produsenten Airbus valgte nettopp dette navnet. Airbus hadde tatt navnet i 1970, men var en liten aktør, og ingen Boeing egentlig så som noen trussel. Det skulle bli med denne ene gangen at et Boeing-fly fikk Airbus-nvanet på seg.

Fra før hadde både Douglas og Lockheed kalt sine DC-10 OG L-1011 for Airbus-fly, altså busser i luften, i lengre tid.

Det er ikke bare «Super Airbus»-navnet som umuliggjør bildet øverst, men plasseringen av flyet er over fjellet St. Helens i delstaten Washington i USA, toppen på dette fjellet forsvant under et vulkanutbrudd i 1980, fjellet krympet ned fra 2950 meter til 2550.

Del

Andre artikler