• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1972: Bildet som ville være umulig å ta i dag

28. april 2021
Kategori: 1972, VI ANBEFALER
A A
1972: Bildet som ville være umulig å ta i dag

Foto: Boeing

Share on FacebookShare on Twitter

Da flyprodusenten Boeing skulle promotere sin jumbojet produsert for bruk innlands i Japan, ble det foreslått å gi flyet en ekstra tekstlinje for å vise potensialet. «Super Airbus» ble slagordet som ble benyttet. Boeing 747-100SR (Short Range) ble bygget for Japan Airllines JAL som en maskin som var sterkere enn den tradisjonelle 100-utgaven, for denne skulle kunne tåle mange flere landinger og avganger per dag, enn de som ble benyttet på langdistanseruter verden over.

Flyet hadde også flere seter, opp til 498 passasjerer kunne bli fraktet i tidlige versjoner, og mer enn 550 i senere modeller. 747SR hadde et «økonomisk designet livsmål» med 52 000 flyvninger over 20 år, i motsetning til vanlige 747 med kun 20 000 flyvninger på 20 år. Den originale 747SR, -100SR, hadde et forsterket skrog og landingsutstyr for å takle økte belastninger forbundet med de ekstra avganger og landinger.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Nå skal flyet på bildet over være JA8114, Et Boeing 747-200 som ble bygget ferdig i 1972. Første 747SR ble levert til Japan Airlines i 1973. SR-modellen ble bygget med 10 vinduer i toppetasjen på jumboen. Mens flyet på bildet har de tradisjonelle tre vinduene som 100 og 200-versjonen hadde på langdistanse versjonene. Begge disse utgavene fikk senere 10 vinduer på toppen.

747SR hos Japan Airlines fra 1973 til 1996 (Foto: JAL)

Bildet her er blitt et symbol på at Boeing var størst, og nesten enerådig som flyprodusent, selv om McDonnel Douglas hadde en stigende salgskurve.

Men tittel Super Airbus skulle vise seg å bli uheldig med tanke på at den europeiske produsenten Airbus valgte nettopp dette navnet. Airbus hadde tatt navnet i 1970, men var en liten aktør, og ingen Boeing egentlig så som noen trussel. Det skulle bli med denne ene gangen at et Boeing-fly fikk Airbus-nvanet på seg.

Fra før hadde både Douglas og Lockheed kalt sine DC-10 OG L-1011 for Airbus-fly, altså busser i luften, i lengre tid.

Det er ikke bare «Super Airbus»-navnet som umuliggjør bildet øverst, men plasseringen av flyet er over fjellet St. Helens i delstaten Washington i USA, toppen på dette fjellet forsvant under et vulkanutbrudd i 1980, fjellet krympet ned fra 2950 meter til 2550.

Teamer: BoeingBoeing 747Japan AirlinesSuper Airbus

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1 år ago
1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

1997: Slik har du aldri sett et SAS-fly

2 år ago
1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1946: DNL-fly styrtet på Snarøya etter avgang

1 år ago
1990: På feil sted da krigen brøt ut

1990: På feil sted da krigen brøt ut

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In