• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

28. april 2021
Kategori: 1994, Militære fly, Norsk luftforsvar
A A
1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen
Share on FacebookShare on Twitter

Under det store flystevnet på Gardermoen i 1994, var det et fly som skulle fly en siste oppvisning før det skulle fly til Bodø for siste gang. Catalina FP535, som kom til Norge innkjøp av Forsvaret i 1991, hadde hatt mange år som et nedstøvet museumsobjekt på Gardermoen. I 1994 hadde et eget prosjekt jobbet for å få nettopp dette flyet flyvedyktig igjen, for kun en siste flytur.

Flere hundre arbeidstider hadde blitt lagt ned, i tillegg til at Forsvaresmuseet hadde brukt 1, 7 millioner kroner på å få flyet klart for sin siste tur. Forsvaret skulle ha en Catalina på det nye flymuseet i Bodø, og mens det kostet 900.000 kroner minst å få det sjøveien, ble det satt i gang et prosjekt for å fly maskinen til Bodø, for egen maskin.

Flere artikler

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

28. april 2021
1963: Da Norge ble supersonisk

1963: Da Norge ble supersonisk

28. april 2021
1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

28. april 2021
Under oppvisningen på Gardermoen i 1994 (Foto: Flyhistorikk/Hans O. Nyborg)

Catalina-flyene hadde en lang tradisjon i det norske luftforsvaret. Det ble levert 10 slike fly til den norske 333 skvadronen, som da holdt hus i Skottland. Flytypen ble benyttet i konvoitjeneste over til norskekysten, og for å sette i land allierte agenter som skulle inn i Norge under andre verdenskrig.

Catalina-maskinene var del av luftforsvaret frem til 1961, da ble de byttet ut med flytypen Albatross.

Søndag 12. juni 1994 hadde prosjektet med pilot Paul Warren, og Tore Reimers oppvisning under flystevnet, med en Catalina som gikk som en klokke. Påfølgende onsdag skulle flyet flys av Reimers sammen med testpilot Rolf Bakken, kysten rundt fra Gardermoen og hele veien opp kysten til Bodø.

Turen tok 10 timer med en mellomlanding på Sola og på Ørlandet. Flyet som skulle til Bodø har ikke tjent i norsk tjeneste, men ble en erstatning for de norske flyene som alle bortsett fra et ble hugget opp. Ett av flyene havarerte utenfor Island.

Restaureringen av flyet startet i mai 1993.

Norsk Luftfartsmuseum skriver følgende om flyet på sine nettsider:

Luftforsvarsmuseets Catalina er opprinnelig av typen PBY-6 (serienummer BU 46645) bygget i 1945 for U.S. Navy. Den ble senere solgt til private eiere og gjorde blant annet tjeneste i Canada som brannbomber (C-FIZO). Etter opprettelsen av Luftforsvarsmuseet ble flyet anskaffet og bygget om til en PBY-5A. Det ble gitt samme bemaling og merking som 330-skvadronens (GS)X. Flyet inngår i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum og er et symbolsk minne over flymannskapene som omkom med flytypen under andre verdenskrig og flyulykker etter krigen.

Flyet er malt i RAF Coastal Commands fargeskjema (Temperate Sea Scheme) med kamuflasjemønster på oversiden i fargene «dark slate grey» og «extra dark sea gray». Undersiden av skroget er i «sky«. RAF-rondell med gul «outline» er plassert under cockpitvinduene, og flyets individuelle bokstav X er malt i matt rød farge på hver side av akterskroget. Serienummeret på haleflaten er i svart.

Catalina fotografert i Honningsvåg rett etter krigen.- Consolidated Catalina IVB JX412 KK-G i fra 333 Skv. Dette flyet kræsjet den 6 september 1948 hvor 13 mennesker mistet livet ( Foto: Ola Hache-Olsen)
Teamer: CatalinaGardermoenLuftforsvaret

Flere artikler

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert
1994

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

28. april 2021
1963: Da Norge ble supersonisk
1963

1963: Da Norge ble supersonisk

28. april 2021
1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen
1994

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

28. april 2021

Anbefalt

1984: Landet Caravelle på rullebane hvor DC-8 sto fastkjørt

1984: Landet Caravelle på rullebane hvor DC-8 sto fastkjørt

1 år ago
1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

1 år ago
1952: Braathens bestiller Super Constellation

1952: Braathens bestiller Super Constellation

1 år ago
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In