Flyhistorikk.no
1994 Militære fly Norsk luftforsvar

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

Under det store flystevnet på Gardermoen i 1994, var det et fly som skulle fly en siste oppvisning før det skulle fly til Bodø for siste gang. Catalina FP535, som kom til Norge innkjøp av Forsvaret i 1991, hadde hatt mange år som et nedstøvet museumsobjekt på Gardermoen. I 1994 hadde et eget prosjekt jobbet for å få nettopp dette flyet flyvedyktig igjen, for kun en siste flytur.

Flere hundre arbeidstider hadde blitt lagt ned, i tillegg til at Forsvaresmuseet hadde brukt 1, 7 millioner kroner på å få flyet klart for sin siste tur. Forsvaret skulle ha en Catalina på det nye flymuseet i Bodø, og mens det kostet 900.000 kroner minst å få det sjøveien, ble det satt i gang et prosjekt for å fly maskinen til Bodø, for egen maskin.

Under oppvisningen på Gardermoen i 1994 (Foto: Flyhistorikk/Hans O. Nyborg)

Catalina-flyene hadde en lang tradisjon i det norske luftforsvaret. Det ble levert 10 slike fly til den norske 333 skvadronen, som da holdt hus i Skottland. Flytypen ble benyttet i konvoitjeneste over til norskekysten, og for å sette i land allierte agenter som skulle inn i Norge under andre verdenskrig.

Catalina-maskinene var del av luftforsvaret frem til 1961, da ble de byttet ut med flytypen Albatross.

Søndag 12. juni 1994 hadde prosjektet med pilot Paul Warren, og Tore Reimers oppvisning under flystevnet, med en Catalina som gikk som en klokke. Påfølgende onsdag skulle flyet flys av Reimers sammen med testpilot Rolf Bakken, kysten rundt fra Gardermoen og hele veien opp kysten til Bodø.

Turen tok 10 timer med en mellomlanding på Sola og på Ørlandet. Flyet som skulle til Bodø har ikke tjent i norsk tjeneste, men ble en erstatning for de norske flyene som alle bortsett fra et ble hugget opp. Ett av flyene havarerte utenfor Island.

Restaureringen av flyet startet i mai 1993.

Norsk Luftfartsmuseum skriver følgende om flyet på sine nettsider:

Luftforsvarsmuseets Catalina er opprinnelig av typen PBY-6 (serienummer BU 46645) bygget i 1945 for U.S. Navy. Den ble senere solgt til private eiere og gjorde blant annet tjeneste i Canada som brannbomber (C-FIZO). Etter opprettelsen av Luftforsvarsmuseet ble flyet anskaffet og bygget om til en PBY-5A. Det ble gitt samme bemaling og merking som 330-skvadronens (GS)X. Flyet inngår i utstillingen ved Norsk Luftfartsmuseum og er et symbolsk minne over flymannskapene som omkom med flytypen under andre verdenskrig og flyulykker etter krigen.

Flyet er malt i RAF Coastal Commands fargeskjema (Temperate Sea Scheme) med kamuflasjemønster på oversiden i fargene «dark slate grey» og «extra dark sea gray». Undersiden av skroget er i «sky«. RAF-rondell med gul «outline» er plassert under cockpitvinduene, og flyets individuelle bokstav X er malt i matt rød farge på hver side av akterskroget. Serienummeret på haleflaten er i svart.

Catalina fotografert i Honningsvåg rett etter krigen.- Consolidated Catalina IVB JX412 KK-G i fra 333 Skv. Dette flyet kræsjet den 6 september 1948 hvor 13 mennesker mistet livet ( Foto: Ola Hache-Olsen)
Del

Andre artikler