Flyhistorikk.no
Foto: Braathens SAFE
1973 VI ANBEFALER

1973: Braathens SAFE blir et rent jet-selskap

Så sent som i september 1973 skulle Braathens SAFE bli et rent jet-selskap. Da ble den aller siste Douglas DC-6B faset ut av flåten og solgt.

Dette var selskapets siste stempelmotorfly som hadde overlevd overgangen fra DC-6 til Fokker F-28 og Boeing 737 på slutten av 1960-tallet. Braathens valgte å beholde en av sine DC-6B fly av en helt spesiell grunn.

Dette flyet ble benyttet på rute til Svalbard og Longyearbyen, hvor fly måtte lande på frossen tundra. Der kom DC-6 flyet til sin rett. Et fly som var solid bygget og hadde en robust konstruksjon. DC-6B hadde også et høyt understell og var derfor godt egnet til denne typen landing på et slikt underlag.

I 1974 skulle Longyearbyen fremstå med bedre fasiliteter slik at Boeing 737 eller Fokker F-28 kunne benyttes på rute til Svalbard og lande der.

Den aller siste DC-6B var LN-SUK, levert til selskapet i 1964 etter et opphold på seks år hos US Overseas Airlines. Serienummer 45506 ble solgt til belgiske Delta Air Transport hvor den ble til OO-VGK.

Den 20. september 1973 ble det markering hos Braathens SAFE da flyet forlot Norge. Delta Air Transport, eller DAT som det også het, var et charterselskapet med rundt 20 fly, av typen Convair Metropolitan og DC-6B. Blant annet flere av SAS tidligere fly.

På denne tiden var DAT den største operatøren av DC-6 fly i Europa.

Fra 1961 til 1966 gikk Braathens SAFE til anskaffelse av i alt åtte DC-6B-fly.

OO-VGK ble solgt fra DAT tre år senere og havnet hos det kanadiske selskapet C-GIOY, Conair Aviation. Flyet er i dag hugget opp.

Del

Andre artikler