• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

28. april 2021
Kategori: 1978
A A
1978: DC-10 ble benyttet til redningsaksjon

Foto: Scanair

Share on FacebookShare on Twitter

De aller fleste som har reist charter med flyselskapet Scanair, eller langdistanse med SAS i DC-10-30 flyet SE-DFH, har nok hatt lite kunnskap om at akkurat dette flyet har en spesiell rolle historisk innen luftfarten.

DC-10-30 med serienummer 46954 ble bygget hos Douglasfabrikken på Long Beach og levert ny til Air New Zealand i 1976. Her fikk flyet registrering ZK-NZS.

Flere artikler

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

28. april 2021

Datoen 22. desember 1978 skulle mannskapet som fløy DC-10 flyet på rute mellom Fiji og New Zealand få en spesiell rolle. Kaptein Gordon Vette og hans mannskap i cockpiten fikk under denne flyturen et oppkall fra en flygeleder i Auckland, som kunne fortelle at et Cessna 188 med den tidligere marinepiloten for US Navy, Jay Procnow, bak spakene hadde rotet seg bort og ante ikke hvor han befant seg. Navigasjonsutstyret i Cessna-flyet hadde stoppet å fungere.

Cessna-piloten hadde tatt av fra Pago Pago som er hovedstaden i Amerikansk Samoa. Turen skulle da gå til Norfolk Island.

Flygelederen som kontaktet mannskapet på DC-10 flyet, lurte på om pilotene kunne holde utkikk etter Cessna-flyet på sin vei. Kaptein Vette bestemte seg for at de måtte unnsette en pilot i nød, DC-10 flyet med mannskap og passasjerer ble fløyet fra en høyde på 9000 meter ned til 3000 meter, og så gikk turen mot posisjonen ved Norfolk Island der flyet sist var observert.

Fikk kontakt

Etter litt frem og tilbake lykkes det mannskapet i DC-10 flyet å få VHF radiokontakt med piloten i Cessna-flyet. DC-10 mannskapet fikk ved hjelp av å spørre piloten hvor solen befant seg i forhold til horisonten, avstanden VHF-signalene brukte og en oljeplattform som befant seg til havs, etter rundt 30 minutter var Cessna-flyet synlig for mannskapet på passasjerflyet.

Mannskapet fikk øye på Cessna-flyets røde blinkende lys 175 kilometer fra Norfolk Island. Det ble applaus i kabinen på DC-10 flyet og mannskapet kunne fortelle flygelederen at det savnede flyet var lokalisert.

DC-10 flyet i 2002 der det endte sin karriere – FOTO: Hans O. Nyborg

Kaptein Vette lurte på om Prochnow i Cessnaen ville følge dem inn til øya slik at han fikk lande der. Det var en glad Cessna-pilot som takket ja til det tilbudet, med nok drivstoff til 30 minutters flyvning igjen, var det ikke mye å gå på.

Det skulle vise seg at Cessna-piloten hadde fløyet rundt over havet i 23 timer uten å finne vei dit han skulle.

Pilotene fra Air New Zealand skulle i ettertid bli hedret med JOHNSON MEMORIAL AWARD (tildelt av THE GUILD OF AIR PILOTS & NAVIGATORS) og PRESIDENTS AWARD (tildelt av McDONNELL DOUGLAS).

Episoden som også ble hyllet av medier verden over skulle få sin finale med en egen spillefilm, «Mercy Mission – The rescue of Flight 771». Mannskapet på DC-10 flyet har senere uttalt at filmen var overdrevet og ikke til å kjenne igjen i handlingen som var pumpet opp av Hollywood het det.

Til SAS og Scanair

Air New Zealand leverte DC-10 flyet tilbake til eierselskapet ILFC sommeren 1986. Samme høst ble flyet leid inn til SAS, og stasjonert hos Scanair som SE-DFH. I mars 1987 ble så flyet hentet tilbake til SAS og fløy for selskapet frem til vinteren 1990.

DC-10 flyet sees her på flyplassen i Havana i 2004, lengst til høyre. FOTO: Wikipedia

I perioden 1990 til 2001 skulle flyet holde seg på fransk register hos først Air Outre Mer, så AOM, til slutt endte flyet hos Air Lib i 2001. I 2003 gikk selskapet konkurs og flyet endte sine dager som et treningsfly for brann- og redning på flyplassen i Havana.

Teamer: Air New ZealandDC-10RedningsaksjonerScanair

Flere artikler

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom
1978

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

28. april 2021

Anbefalt

1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1 år ago
1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1 år ago
Airbus A300

Airbus A300

1 år ago
1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In