• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
30.06.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

28. april 2021
Kategori: 1994, VI ANBEFALER
A A
1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

Kapring av SAS-fly på Gardermoen

Share on FacebookShare on Twitter

Torsdag 3. november 1994 skulle SK347 fra Bardufoss til Oslo Fornebu, ombord er det 123 passasjerer og et mannskap på seks. Flyet tok av fra Bardufoss ved 14.15 tiden da det kort tid etter blir kapret av en av passasjerene, en 25 år gammel asylsøker fra Bosnia.

«Sigun Viking» er av typen MD-82.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Flyet omdirigeres og lander i Bodø 15.02, etter forhandlinger med kapreren får alle kvinner og barn, totalt 46 passasjerer og to av kabinpersonalet forlate flyet her. En kvinne blir igjen ombord da hun nekter å forlate flyet, resten er menn. Deretter går turen videre mot Oslo og Fornebu klokken 16.00.

Da blir det ringt inn en bombetrussel til ledelsen på flyplassen. Dermed må hele Fornebu evakueres. Politiet bestemmer seg for at det kaprede flyet må lande på Gardermoen.

Når klokken nærmer seg 17.20 lander SAS-flyet på Gardermoen, hvor et stort oppbud av ambulanser, politi og brannvesen står klare. Ved 18.00-tiden får en tolk og forhandler kontakt med kapreren ombord i SAS-flyet, han hevder å være fra Bosnia, og krever at et internasjonalt team må mobiliseres for å ta seg inn i Bosnia.

På samme tid åpnes Fornebu igjen, og kapteinen på SAS-flyet får avvist kravet fra kapreren om å reise videre til Fornebu. Da bestemmer kapreren seg for at han vil snakke med utenriksminister Bjørn Tore Godal, ellers vil han tvinge flyet til å forlate Norge.

Stemningen ombord med de 77 passasjerene og mannskapet på fire er spent. Klokken 18.45 ber kapreren politiet om at Gro Harlem Brundtland og Godal skal holde en appell på en større TV-kanal som CNN, om humanitær hjelp til Bosnia fra det internasjonale samfunnet.

Kapreren ber også om at en kode skal sendes ut via NRK radio, og rundt 20.00, sendes koden «59 59 59» ut over eteren på NRK P3 under Dagsnytt denne kvelden. (Hør meldingen her) Meldingen skal være med på å stoppe videre aksjoner fra medhjelpere i følge mannen fra Bosnia.

Så starter arbeidet fra politiets side, som klarer å hale ut tiden, både ved at det tar tid å få tak i Brundtland, og at det trengs mer tid for å finne de rette personene. I nesten syv timer pågår kaprerdrama på Gardermoen, før klokken 21.00 fikk mannen fra Bosnia nok, han orket ikke mer.

-Jeg vil ikke at de som er ombord her skal ha det like vondt som alle hjemme i Bosnia, dere kan komme å hente meg, fortalte han til politiet.

Bombetrussel på pressesenter

Da kaprerdramaet var vel over, skulle politiet få et nytt drama å forholde seg til på Gardermoen. Like før klokken 22.00 på kvelden ble det oppdaget en stålkoffert som sto på dametoalettet ved pressesenteret i andre etasje på terminalen på Gardermoen (GA-terminalen), denne ville ingen vedkjenne seg, dermed ble det full evakuering av den charterterminalen.

Kort tid etter skulle det vise seg at det var en NRK-ansatt som hadde glemt denne igjen på toalettet.

Dette var forøvrig det andre kaprerdramaet på Gardermoen på 14 måneder.

Teamer: FlykapringGardermoenSAS

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1956: SAS solgte sin siste DC-4 til dobbelt av prisen det var kjøpt for

1 år ago
1963: Da Norge ble supersonisk

1963: Da Norge ble supersonisk

1 år ago
1940: Nordmenn lurte tyskerne med egne flytyper

1940: Nordmenn lurte tyskerne med egne flytyper

1 år ago
1974: Første DC-10 levert til SAS

1974: Første DC-10 levert til SAS

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In