Flyhistorikk.no
Foto: SAS/SAS Museet på Gardermoen
1960 VI ANBEFALER

1960: Flyet som fikk den korteste karrieren hos SAS

Under tilbakeblikk på flyflåten til flyselskapet SAS, kan vi ikke komme utenom flytypen Vickers Viscount. Denne flytypen er aldri noe SAS selv bestilte eller kjøpte, men da selskapet skulle selge sine siste to DC-6B, måtte en erstatning på plass.

De to DC-6B-flyene ble benyttet på selskapets ruter til og fra Nord-Norge. SAS planla i 1959 at de skulle benytte det nye jetflyet Caravelle på disse rutene fra sør til nord. Problemet var at rullebanen og byggingen av de nye fasilitetene på Fornebu ikke var klare for å ta i mot jetflyet.

Løsningen ble å leie inn to Vickers Viscount V700-serien fra Fred. Olsen. To av de seks flyene av denne typen fraktselskapet operert ble hentet inn. LN-FOM, og LN-FOI.

De to flyene ble raskt satt inn på rutene til Nord-Norge i november 1960. Selskapet hadde benyttet DC-6B på rute fra Oslo til Bodø, men fra 1. januar 1961 var planen å forlenge ruten og fly Oslo til Trondheim og så til Bardufoss. Frem til 1960 hadde dette vært en ren sommerrute.

SAS kunne til avisen Fremover i oktober 1960 fortelle at Fred. Olsen-maskinene skulle settes inn fra 1. november på rute til Bardufoss via Trondheim, tre ganger i uken, og hvor de to Vickers-flyene skulle starte likt i hver sin ende.

To fly på morgenen og ett på ettermiddagen. Fra 1. november 1960 skulle også Metropolitan settes inn på ruter til Bodø og andre destinasjoner i Nord. Dette i påvente av at Caravelle-flyene skulle leveres og kunne brukes på Nord-Norge.

LES OGSÅ
SAS SOLGTE SINE TO SISTE DC-4

LN-FOM skulle bli innleid av SAS fra november 1960 til 1962, mens LN-FOI som ankom selskapet i oktober 1960, skulle bli stående en måned på Teversham Airport, Cambridge, Storbritannia hvor det ble malt i fargene til SAS hos selskapet Marshall’s.

Ettersom flyet ble malt i fargene til SAS, og satt inn i trafikk fra 1. november 1960 var det planen at dette skulle brukes på ruter hos selskapet i minst to år. I januar 1961 ble flyet så plutselig sendt tilbake til Fred. Olsen, hvor SAS-fargene ble fjernet og Fred. Olsens farger kom på.

Trafikken og belegget var for lavt til at SAS kunne dekke inn bruken av både Vickers og Metropolitan. Det var først senere på sommeren at trafikken skulle ta seg så kraftig opp på rutene til Nord-Norge at selskapet måtte trå til med DC-7 fly også.

LN-FOI skulle dermed bli det flyet i SAS-historien som var kortest innom flåten, i selskapets bekledning. Ingen av de to Vickers-flyene fikk tildelt et Viking-navn som SAS flyene hadde.

SOLGTE FLYENE

I 1962 skulle Vickers Viscount flyene tilbake i tjeneste hos Fred. Olsen bli stående på ubrukt på Fornebu over lengre perioder.

Den 24. januar 1962 kom nyheten om at Fred. Olsen ville stille inn alle sine charterflyvninger, og 23 piloter og 8 kabinansatte mistet jobben.

De fire flyene Fred. Olsen hadde hatt hele tiden ble solgt til et indisk flyselskap, mens de to Vickers-flyene SAS hadde leid, ble bestemt å skulle benyttes til fraktflyvninger i Fred. Olsen.

Del

Andre artikler