• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1960: Flyet som fikk den korteste karrieren hos SAS

28. april 2021
Kategori: 1960, VI ANBEFALER
A A
1960: Flyet som fikk den korteste karrieren hos SAS

Foto: SAS/SAS Museet på Gardermoen

Share on FacebookShare on Twitter

Under tilbakeblikk på flyflåten til flyselskapet SAS, kan vi ikke komme utenom flytypen Vickers Viscount. Denne flytypen er aldri noe SAS selv bestilte eller kjøpte, men da selskapet skulle selge sine siste to DC-6B, måtte en erstatning på plass.

De to DC-6B-flyene ble benyttet på selskapets ruter til og fra Nord-Norge. SAS planla i 1959 at de skulle benytte det nye jetflyet Caravelle på disse rutene fra sør til nord. Problemet var at rullebanen og byggingen av de nye fasilitetene på Fornebu ikke var klare for å ta i mot jetflyet.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Løsningen ble å leie inn to Vickers Viscount V700-serien fra Fred. Olsen. To av de seks flyene av denne typen fraktselskapet operert ble hentet inn. LN-FOM, og LN-FOI.

De to flyene ble raskt satt inn på rutene til Nord-Norge i november 1960. Selskapet hadde benyttet DC-6B på rute fra Oslo til Bodø, men fra 1. januar 1961 var planen å forlenge ruten og fly Oslo til Trondheim og så til Bardufoss. Frem til 1960 hadde dette vært en ren sommerrute.

SAS kunne til avisen Fremover i oktober 1960 fortelle at Fred. Olsen-maskinene skulle settes inn fra 1. november på rute til Bardufoss via Trondheim, tre ganger i uken, og hvor de to Vickers-flyene skulle starte likt i hver sin ende.

To fly på morgenen og ett på ettermiddagen. Fra 1. november 1960 skulle også Metropolitan settes inn på ruter til Bodø og andre destinasjoner i Nord. Dette i påvente av at Caravelle-flyene skulle leveres og kunne brukes på Nord-Norge.

LES OGSÅ
SAS SOLGTE SINE TO SISTE DC-4

LN-FOM skulle bli innleid av SAS fra november 1960 til 1962, mens LN-FOI som ankom selskapet i oktober 1960, skulle bli stående en måned på Teversham Airport, Cambridge, Storbritannia hvor det ble malt i fargene til SAS hos selskapet Marshall’s.

Ettersom flyet ble malt i fargene til SAS, og satt inn i trafikk fra 1. november 1960 var det planen at dette skulle brukes på ruter hos selskapet i minst to år. I januar 1961 ble flyet så plutselig sendt tilbake til Fred. Olsen, hvor SAS-fargene ble fjernet og Fred. Olsens farger kom på.

Trafikken og belegget var for lavt til at SAS kunne dekke inn bruken av både Vickers og Metropolitan. Det var først senere på sommeren at trafikken skulle ta seg så kraftig opp på rutene til Nord-Norge at selskapet måtte trå til med DC-7 fly også.

LN-FOI skulle dermed bli det flyet i SAS-historien som var kortest innom flåten, i selskapets bekledning. Ingen av de to Vickers-flyene fikk tildelt et Viking-navn som SAS flyene hadde.

SOLGTE FLYENE

I 1962 skulle Vickers Viscount flyene tilbake i tjeneste hos Fred. Olsen bli stående på ubrukt på Fornebu over lengre perioder.

Den 24. januar 1962 kom nyheten om at Fred. Olsen ville stille inn alle sine charterflyvninger, og 23 piloter og 8 kabinansatte mistet jobben.

De fire flyene Fred. Olsen hadde hatt hele tiden ble solgt til et indisk flyselskap, mens de to Vickers-flyene SAS hadde leid, ble bestemt å skulle benyttes til fraktflyvninger i Fred. Olsen.

Teamer: FornebuFred. OlsenSASVickers Viscount

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

2 år ago
1953: Vickers V900 lanseres

1953: Vickers V900 lanseres

1 år ago
Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

3 år ago
1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In