• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1953: Vickers V900 lanseres

28. april 2021
Kategori: 1953, FLYTYPER, VI ANBEFALER
A A
1953: Vickers V900 lanseres
Share on FacebookShare on Twitter

I 1953 begynte Vickers å studere et utkast til et landistansefly som kunne være et alternativ til Viscount-flyet. Først under navnet Vickers V870, og senere lansert som V900.

Flytypen ble utviklet etter en forespørsel fra BEA – British European Airwys, som ønsket et fly med mulighet å kunne ta seg lengre avgårde enn Viscounten.

Flere artikler

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Flytypen skulle bli utstyrt med fire Rolls-Royce Tyne Mk.512 turbomotorer, og skulle kunne benyttes på medium-avstandsruter som et økonomisk bedre alternativ enn mange andre flytyper den gang.

Med en bestilling på seks slike fly ble produksjonen av første Vanguard-flyet bygget i Weybrigde i Surrey, Storbritannia, og rullet ut av hangaren 4. desember 1958. Den 20. januar 1959 ble den aller første flyturen med V900 gjennomført.

Cockpiten hadde plass til to piloter og en tekniker, i tillegg til en fjerde mann. Kabinen kunne ta 139 passasjerer, og flytypen kunne legge bak seg 2945 kilometer på fulle tanker.

BEA kunne hente sitt første fly 22. april 1959, og totalt opererte det britiske selskapet 44 Vanguards. Fra 1968 ble flyene etter hvert bygget om til rene fraktmaskiner, flere av disse fikk nær 40 år på vingene.

Teamer: BEAVickers Vanguard

Flere artikler

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype
1948

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021

Anbefalt

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1 år ago
1954: Boeings 367 prototype

1954: Boeings 367 prototype

1 år ago
1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1994: Kaprerdrama på Gardermoen ble avsluttet med mystisk koffert

1 år ago
1995: Skjønte ikke landingslysene på Gardermoen

1995: Skjønte ikke landingslysene på Gardermoen

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In