Flyhistorikk.no
Foto: Wikipedia
1949 ULYKKER VI ANBEFALER

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

Den 20. november 1949 havarerte et DC-3 fly tilhørende det nederlandske flyselskapet Aero Holland, på vei for å skulle lande på Fornebu. Av de 34 som var ombord i flyet, var 28 av disse jødiske barn. Kun ett barn overlevde.

Det skulle gå to dager før letemannskapene fant flyvraket. Mellom Storesand og Hurmu, ca. to kilometer fra Elgthon gård og i ulent terreng, ble vraket av DC-3 maskinen oppdaget.

Det var to kjentmenn fra Filtvet som fant vraket av flyet, Torlaf Hagen og Hilding Martinsen. De to kunne melde fra om at flyet på sin vei mot bakken hadde pløyet et 70 meters bredt belte i skogen, før det endte opp i en skråning.

Den eneste overlevende var en gutt på 12 år som ble funnet i halepartiet på DC-3 flyet (Foto: Wikipedia)

De to karene som hadde funnet restene av flyet oppdaget raskt at det lå døde barn spredt rundt i skogen. Samtidig oppdaget de at det kom lyder fra det som var igjen av halepartiet på flyet. Det var 12 år gamle Isac Allall som satt fast i deler av halepartiet på flyet, eneste overlevende.

Rapporter fra vitner skulle fortelle at flyet så ut til å være på vei til å lande da det kom i lav høyde over åsene i området det styrtet.

Samme kveld var det 24 barn og seks voksen som var funnet omkommet på stedet.

Dette var ett av to fly fra selskapet , som hentet jødiske barn i Tunis i Afrika, og skulle fly barna via Norge til Israel. Barna skulle oppholde seg hos Europahjelpen i Norge og innkvarteres på Grefsrud leir ved Holmestrand, der de blant annet skulle få medisinsk oppfølging.

Det første flyet ankom Fornebu som planlagt om morgenen, mens det andre flyet hadde måtte lande i Brussel på grunn av tekniske problemer. Pilotene hadde hatt 40 timer i luften kun avbrutt av landinger for å fylle på drivstoff.

Den 1. desember 1949 ble kistene med de døde hentet på Fornebu, av en DC-3 maskin fra det samme flyselskapet og fløyet til Israel for begravelser.

Årsaken til ulykken ble satt til at pilotene som hadde trøbbel med å lokalisere Fornebu på grunn av tett skydekke, hadde ført flyet ned til en høyde på 750 meter for å få et overblikk. Den aktuelle minstehøyden på stedet var 900 meter, så flyet traff først tretopper, og styrtet deretter ned i skogen.

Del

Andre artikler