• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

9. mai 2021
Kategori: 1949, ULYKKER, VI ANBEFALER
A A
1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

Foto: Wikipedia

Share on FacebookShare on Twitter

Den 20. november 1949 havarerte et DC-3 fly tilhørende det nederlandske flyselskapet Aero Holland, på vei for å skulle lande på Fornebu. Av de 34 som var ombord i flyet, var 28 av disse jødiske barn. Kun ett barn overlevde.

Det skulle gå to dager før letemannskapene fant flyvraket. Mellom Storesand og Hurmu, ca. to kilometer fra Elgthon gård og i ulent terreng, ble vraket av DC-3 maskinen oppdaget.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Det var to kjentmenn fra Filtvet som fant vraket av flyet, Torlaf Hagen og Hilding Martinsen. De to kunne melde fra om at flyet på sin vei mot bakken hadde pløyet et 70 meters bredt belte i skogen, før det endte opp i en skråning.

Den eneste overlevende var en gutt på 12 år som ble funnet i halepartiet på DC-3 flyet (Foto: Wikipedia)

De to karene som hadde funnet restene av flyet oppdaget raskt at det lå døde barn spredt rundt i skogen. Samtidig oppdaget de at det kom lyder fra det som var igjen av halepartiet på flyet. Det var 12 år gamle Isac Allall som satt fast i deler av halepartiet på flyet, eneste overlevende.

Rapporter fra vitner skulle fortelle at flyet så ut til å være på vei til å lande da det kom i lav høyde over åsene i området det styrtet.

Samme kveld var det 24 barn og seks voksen som var funnet omkommet på stedet.

Dette var ett av to fly fra selskapet , som hentet jødiske barn i Tunis i Afrika, og skulle fly barna via Norge til Israel. Barna skulle oppholde seg hos Europahjelpen i Norge og innkvarteres på Grefsrud leir ved Holmestrand, der de blant annet skulle få medisinsk oppfølging.

Det første flyet ankom Fornebu som planlagt om morgenen, mens det andre flyet hadde måtte lande i Brussel på grunn av tekniske problemer. Pilotene hadde hatt 40 timer i luften kun avbrutt av landinger for å fylle på drivstoff.

Den 1. desember 1949 ble kistene med de døde hentet på Fornebu, av en DC-3 maskin fra det samme flyselskapet og fløyet til Israel for begravelser.

Årsaken til ulykken ble satt til at pilotene som hadde trøbbel med å lokalisere Fornebu på grunn av tett skydekke, hadde ført flyet ned til en høyde på 750 meter for å få et overblikk. Den aktuelle minstehøyden på stedet var 900 meter, så flyet traff først tretopper, og styrtet deretter ned i skogen.

Teamer: DC-3FornebuUlykke

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

1974: SAS tømte Caravelle før den skulle på museum

1 år ago
1952: Braathens bestiller Super Constellation

1952: Braathens bestiller Super Constellation

1 år ago
1957: SAS ville slippe å fly norske ruter

1957: SAS ville slippe å fly norske ruter

1 år ago
1969: Concorde-flyet fløy sin første flytur

1969: Concorde-flyet fløy sin første flytur

3 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In