Flyhistorikk.no
Foto: SAS Museet
1957

1957: SAS ville slippe å fly norske ruter

På midten av 1950-tallet raste debatten om flyvning i Norge, på innenlandsflyvninger. For mens SAS, Braathens og Widerøe dekket deler av Norge i et nettverk, var det mange regioner som ikke var fornøyd.

Det var spesielt på Nord-Norge hvor flere av kommunene synes dekningen for fly var for dårlig. Mens Braathens mente et eget flyselskap for Nord-Norge var løsningen, mente direktør Thor Bøye i SAS at et helt eget innlandsselskap nok var det beste.

Bøye hadde flere leserinnlegg i norske aviser der SAS tok til ordet for at Norge var et sammensatt rutenett som ville krevet et eget selskap, og dette ville ikke ligge innenfor det skandinaviske selskapets oppgave. SAS var overhode ikke interessert i år drifte små og korte ruter, men ville være støttende til opprettelse av et nytt selskap i Norge.

I 1953 hadde Braathens SAFE søkt norske myndigheter om å få bli det nasjonale flyselskapet som hadde monopol på ruter i Norge, innlands. I stedet for å få dette fikk selskapet både nei til dette og ruter på Østen.

Del

Andre artikler