• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1993: Advarte mot Airbus-fly hos Premiair

28. april 2021
Kategori: 1993, VI ANBEFALER
A A
1993: Advarte mot Airbus-fly hos Premiair

Foto: Hans O. Nyborg

Share on FacebookShare on Twitter

Når året 1994 sto like på trappen og trippet, ble landets aviser fylt opp av nyheten om at det SAS-eide selskapet Scanair skulle slås sammen med det danske charterselskapet Conair. Men det at det tradisjonelle Scanair skulle forsvinne, var ikke det som fikk hovedfokus.

For med det danske selskapet Conair ankom det inn en flåte med DC-10 fra Scanair, en lang rekke Airbus A320. Det danske selskapet hadde seks fly av denne typen, levert nye fra Airbus på starten av 1990-tallet.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021
Faksimile av Arbeiderbladet 18.12.93

I Arbeiderbladet lørdag 18. desember 1993, kunne solhungrige nordmenn som skulle bruke juleferien på å planlegge og bestille sin neste sydentur kommende sommer, lese at «Ulykkesflyet settes inn på Gardermoen».

Bakgrunnen for at det ble advart mot flytypen, var at det mellom 1988 og 1992 var syv ulykker med Airbus A320. Det startet med oppvisningsflyvningen i Frankrike hvor ett av de første 320-flyene havarerte, to år etter med en av de nærmest nyeste A320 som hadde blitt levert, havarerte et A320 fra Indian Airlines.

Videre var det flere ulykker med fly som styrtet nær Strasbourg, og et fly som kolliderte på en flyplass i Frankrike. Men selv om flere av disse ulykkene hadde klare årsaker ble det fra starten av etablert en teori om at Airbus-flyet var et ulykkesfly.

-Det er ikke å komme forbi at denne flytypen faller oftere ned enn andre fly, kunne avdelingsdirektør Viggo Løfsgaard i Luftfartsverket si til Arbeiderbladet i 1993. Løfsgaard mente at det nok var den nye teknologien som ble for overveldende for piloter, og da gikk det fort galt.

Da sjefspilot i Conair, John Sørensen fikk høre om hva direktøren fra tilsynet i Norge hadde sagt, kunne han uttale til avisen at Luftfartsverket i Norge ikke vet hva de snakker om.

Både Saga Solreiser og Ving hadde kontrakter med Premiair og på flere av destinasjonene skulle Airbus A320 benyttes. Det at Arbeiderbladet og en lang rekke andre aviser slo opp at nå skulle de fly med ulykkesflyet falt ikke i god jord.

Premiair benyttet Airbus A320-flyene til langt inn på 2000-tallet, bare med nye navn som Airtours og MyTravel som selskapet etter hvert ble hetende.

Premiair Airbus A320 – FOTO: HANS O. NYBORG
Teamer: Airbus A320ConairGardermoenPremiairScanair

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1 år ago
1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1 år ago
1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

1997: Gikk sammen i allianse med fem selskap

1 år ago
1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In