Flyhistorikk.no
Foto: Hans O. Nyborg
1993 VI ANBEFALER

1993: Advarte mot Airbus-fly hos Premiair

Når året 1994 sto like på trappen og trippet, ble landets aviser fylt opp av nyheten om at det SAS-eide selskapet Scanair skulle slås sammen med det danske charterselskapet Conair. Men det at det tradisjonelle Scanair skulle forsvinne, var ikke det som fikk hovedfokus.

For med det danske selskapet Conair ankom det inn en flåte med DC-10 fra Scanair, en lang rekke Airbus A320. Det danske selskapet hadde seks fly av denne typen, levert nye fra Airbus på starten av 1990-tallet.

Faksimile av Arbeiderbladet 18.12.93

I Arbeiderbladet lørdag 18. desember 1993, kunne solhungrige nordmenn som skulle bruke juleferien på å planlegge og bestille sin neste sydentur kommende sommer, lese at «Ulykkesflyet settes inn på Gardermoen».

Bakgrunnen for at det ble advart mot flytypen, var at det mellom 1988 og 1992 var syv ulykker med Airbus A320. Det startet med oppvisningsflyvningen i Frankrike hvor ett av de første 320-flyene havarerte, to år etter med en av de nærmest nyeste A320 som hadde blitt levert, havarerte et A320 fra Indian Airlines.

Videre var det flere ulykker med fly som styrtet nær Strasbourg, og et fly som kolliderte på en flyplass i Frankrike. Men selv om flere av disse ulykkene hadde klare årsaker ble det fra starten av etablert en teori om at Airbus-flyet var et ulykkesfly.

-Det er ikke å komme forbi at denne flytypen faller oftere ned enn andre fly, kunne avdelingsdirektør Viggo Løfsgaard i Luftfartsverket si til Arbeiderbladet i 1993. Løfsgaard mente at det nok var den nye teknologien som ble for overveldende for piloter, og da gikk det fort galt.

Da sjefspilot i Conair, John Sørensen fikk høre om hva direktøren fra tilsynet i Norge hadde sagt, kunne han uttale til avisen at Luftfartsverket i Norge ikke vet hva de snakker om.

Både Saga Solreiser og Ving hadde kontrakter med Premiair og på flere av destinasjonene skulle Airbus A320 benyttes. Det at Arbeiderbladet og en lang rekke andre aviser slo opp at nå skulle de fly med ulykkesflyet falt ikke i god jord.

Premiair benyttet Airbus A320-flyene til langt inn på 2000-tallet, bare med nye navn som Airtours og MyTravel som selskapet etter hvert ble hetende.

Premiair Airbus A320 – FOTO: HANS O. NYBORG
Del

Andre artikler