Flyhistorikk.no
Foto: Boeing
1954 FLYTYPER VI ANBEFALER

1954: Boeings 367 prototype

I 1952 sto den amerikanske flyprodusenten Boeing foran et veivalg. Etter at mye arbeide var nedlagt i produsentens Stratocruiser, meldte behovet seg for et nytt passasjerfly, for en mer moderne tid. Produsenten kom opp med en ny type motorer og en ny flytype som ble døpt Boeing 707, men det var kun internt, utad offentlig i starten ble flyet kalt 367-80, eller populært Dash 80.

For Boeing var det viktig å kamuflere 707 som navn, og gjemme dette for konkurrentene. Derfor ble det 367, noe som hadde blitt benyttet tidligere også for C-97. Dermed ble det to navn på flytypen, internt hos produsentens egne ansatte, Dash Eighty, mens utad hos selgere i selskapet overfor flyselskapene, 707.

Prototypen banet vei for 707 som flytype. Foto: Boeing

Prototypen til 707 hadde de fleste karakterene som stammet fra B-47 bombeflyet til Boeing. Fra starten hadde også Boeing planlagt at 707 skulle få de fire motorene av typen Pratt & Whitney JT3 montert under vingene i par, side om side som på B-52 bombeflyene. Designere som sto bak 707 mente dette kunne være farlig ettersom at konsekvensene ved en motorfeil ville bli massive dersom en motor skulle svikte totalt og bli ødelagt, ville det være fare for at begge motorene på den en vingen ble satt ut av drift.

Den aller første prototypen av 367-80 fløy 15. juli 1954, og en hel luftfartsverden var imponert over hva de fikk se.

Frem til introduksjonen av Boeings 737 MAX, har det ikke vært en eneste flytype som har gjennomgått flere endringer og ikke minst modifikasjoner på alt fra skroget til de interne systemene i selve flyets cockpit.

I løpet av sine mange år som testfly og prototype banet 367-80 veien til en lang rekke flytyper som skulle komme etter 707 var ute i trafikk og markedet. Mot slutten av 1950-tallet ble flyet benyttet som testfly for både teknisk utstyr og motorene til Boeings 727-modell.

Etter 2350 timer i luften og 1691 flyvninger ble prototypen donert til Smithsonian Air And Space Museum i 1972. Flyet ble parkert i en ørken i 18 år før det i 1990 ble restaurert, og i 2003 hadde det sin aller siste flytur til museet i Virginia der det står i utstillingshallen.

Her testes en av motorene til 727, montert bak på skroget til 376-80. Foto: Boeing
Del

Andre artikler