Flyhistorikk.no
Douglas
1979 FLYTYPER Hva skjedde Hva skjedde med

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

Flyprodusenten McDonnell Douglas hadde hatt en suksess med sin flytype DC-10, og planene for å strekke flyet enda lengre enn 10-30 var på tegnebordet. I årene 1975 til 1979 arbeidet produsenten hardt med å legge til mellom 8 og opp til 12 meter på DC-10 flyene.

Det var tre versjoner som skulle lanseres på sikt, serien fikk navnet DC-10- series 60, og DC-10-61 skulle være først ut.

61-versjonen skulle bygges med samme vinger som DC-10-30, og et strukket skrog på 12,2 meter. I tillegg skulle 60-serien få et midtre landingshjul med fire dekk under midten av flyet. Det ble etter hvert kuttet på 61, men skulle beholdes på 62 og 63 som var langt tyngre enn 61.

I tillegg til 61 skulle det også lanseres en 62 og en 64 versjon. 61 skulle kunne ta over 390 passasjerer, og var en mellomdistanse versjon, ment for transport av stort volum av passasjerer over distanser i Asia.

DC-10-61 og -63 skulle ha samme flykroppen i størrelse.

Douglas skulle lansere sine nye versjoner av DC-10 under Paris Air Show i juni 1979. Så kom mai måned, og den 25.5.79 tok rute 191 fra American Airlines av fra Chicago O’Hare med 273 sjeler ombord. Kursen var mot Los Angeles. Flytypen DC-10-10.

Da pilotene var i ferd med å gi gass nedover rullebanen i Chicago, løsnet den ene motoren fra under den ene vingen og falt av. Flyet kom seg opp i luften men styrtet kort tid etter. Alle 273 ombord omkom.

American Airlines-flyet treffer bakken i Chicago i 1979. FOTO: WIKIPEDIA

Det ble slutten på 60-serien av DC-10 en måned før den ble lansert. Douglas hadde nå opplevd at Turkish Airlines styrtet med en DC-10 i 1974, og så American Airlines i 1979. NTSB og FAA valgte 6. juni, like før Paris Air Show å innføre flyforbud for alle DC-10 i USA, som også ble gjeldene over store deler av verden. I midten av juli fikk flyene lov å fly igjen etter en nøye inspeksjon.

Nå ville ingen flyselskap eller leasingselskap bestille DC-10. Douglas-ansatte var knust og DC-10-60-serien ble lagt i en skuff og kansellert.

Del

Andre artikler