Flyhistorikk.no
Faksimile: Romerikes Blad etter avtale.
1984 VI ANBEFALER

1984: Landet Caravelle på rullebane hvor DC-8 sto fastkjørt

DC-8 flyet fra Scanair satte seg fast ved enden av rullebanen på Gardermoen, da kom et Caravelle-fly inn for landing på den stengte rullebanen.

Onsdag 18. juli 1984 skulle 158 dansk- og norsk-kanadiere fraktes fra Gardermoen til Vancouver i Canada med et DC-8-62 fra charterselskapet Scanair. Ved enden av rullebanen på Gardermoen skulle DC-8 flyet snus, men da kom pilotene i skade for å kjøre for langt utenfor asfaltert område, og dermed sank landingshjulene på høyreside ned 25 centimeter i gjørme og jord.

Samtlige ombord måtte ut av flyet i tillegg til at de 50 tonn med drivstoff flyet hadde i tankene måtte tappes ut. Flyet var kjørt 135 meter utenfor terskelen og grensen for hvor flyene kunne snu for å ta av fra rullebanen.

Under den nesten tre timer lange seansen for å få tømt Scanair-flyet, og få det lett nok til at det kunne taues tilbake til terminalen, var Gardermoen stengt for all trafikk. Trodde alle. Men ikke pilotene ombord i et Caravelle-fly fra selskapet Sterling. Flyet som ankom med turister fra Storbritannia hadde nesten ikke drivstoff igjen i tankene. Pilotene valgte å fortsette til Gardermoen tross at flyplassen var stengt, og da de nærmet seg rullebanen på flyplassen ble det erklært nødsituasjon.

Flygelederen i tårnet på Gardermoen valgte å gi Sterling-pilotene godkjennelse til å lande, strikk i strid med alle gjeldene regler. Caravellen kom inn over taket på DC-8 flyet og landet lengre inn på rullebanen enn normalt. Men både brann- og redning og personell fra Scanair ble overrasket over at tårnet hadde godkjent en landing på en rullebane der et fly sto fast.

I følge pilotene hos Sterling var det ikke snakk om å velge Fornebu som alternativ, der var det ventetid på å få lande, og flyet var så tomt for drivstoff at det måtte ned.

Både flygeleder og pilotene i Sterling måtte tåle skarp kritikk fra Luftfartsverket og Luftfartstilsynet etter hendelsen.

Dagen etter kunne de reisende til Canada ta plass ombord i flyet med kurs for Vancouver. Overnatting på Holmenkollen Park Hotell for mannskap og passasjerer kostet SAS og Scanair opp mot 100.000 kroner.

Dette var det tredje tilfellet av fly som på få år hadde kjørt seg fast i enden av rullebanen på Gardermoen. For mens 70 prosent av all trafikk gikk mot sør, med forsterket underlag i nordenden av rullebanen, var det noen tilfeller der fly måtte ta av mot nord, og måtte snu i sør der bakken og dekket var veldig svakt.

Del

Andre artikler