• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1960: Koksa-et kjempebyggverk i sin tid

28. april 2021
Kategori: 1960, VI ANBEFALER
A A
1960: Koksa-et kjempebyggverk i sin tid

Foto: SAS Museet/SAS

Share on FacebookShare on Twitter

Da inviterte gjester, ansatte og pressen fikk besøke det nye hangar-anlegget til SAS på Koksa på Fornebu i 1960, var det spektakulært og kunne se et bygg med en gulvflate på over 32000 kvadratmeter. Hangaranlegget ble offisielt åpnet i 1961.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Det var kontorbygget med Hangar 1 og Hangar 2 som den gang ble åpnet. I 1968 ble den nye Hangar 3 åpnet, og Hangar 4 sto ferdig i 1998.

Hangaren var bygget med to forskjellige hangarer som ble bygget i tilknytting til et administrasjonsbygg, og som ble som en slags vinge på hver side av bygget. Hele bygget kostet 41,5 millioner kroner å bygge. Nøyaktig på det som var budsjettert med fra startet av.

121.000 sekker sement, 303.000 teglsten, 27.400 liter maling og 118.500 vinylfliser gikk med i byggingen av anlegget på Fornebu.

Slik arkitektene hadde tegnet Koksa-anlegget (Illustrasjon: SAS)

Hangaranlegget hadde et kontorbygg på fem etasjer og hangarene på hver sin side av dette bygget gikk under betegnelsen «hengende hangarer». Selve takkonstruksjonen som var av stål, holdt oppe hangartaket på plass og var hengt opp med stag som enkelt kunne endres dersom det skulle bli snakk om en utvidelse av fasilitetene senere.

Hangardørene var Norges største «garasjeporter» med mål på 90 x 14,5 meter, med fire portblad som hver veide 20 tonn. Maks vekt på gulvet i hangaren var 130 tonn, samme som oppstillingsplassene utenfor hangaren tålte.

En av de mest spennende detaljene for ansatte og for pressen den gang var det at administrasjonsbygget hadde fått installert åpne heiser av typen Pater Noster, heiser som går i ett sett uten dører og med plass til en person i.

Selve hangarene skulle kunne romme 5-6 fly av typen Metropolitan, og fra 1960 var det 20 slike fly tilhørende SAS som skulle vedlikeholdes i hangaren, i tillegg til fem fly utleid til svenske Linjeflyg.

En DC-9 er inne til vedlikehold i Koksa-anlegget. FOTO: SAS Museet, Gardermoen

Hangaren og kontorbygget ble bygget på området som het Koksa. Dette navnet var hentet fra mytologien og var navnet på et lite vann som lå akkurat der bygningene nå var oppført. Ved siden av å kunne håndtere flyene inne i hangaren ble det også bygget verksteder for reparasjon av radioutstyr, hydraulikk og flyinstrumenter.

I 1964 ble Koksa-anlegget på Fornebu gjenstand for oppmerksomhet rundt en helt annen sak enn dimensjonene. Gjennom ett års tid hadde det forsvunnet store mengder med flydrivstoff fra hangarene, selv Metropolitan-fly til SAS var tømt for drivstoff i nattens mørke. Det skulle til slutt bli avslørt at det var ni ansatte ved verkstedet som i flere måneder hadde tappet flyene og et tankanlegg for drivstoff på tilsammen 3000 liter.

En av de ansatte hadde stilt sin egen hage på bopel til disposisjon, og 1500 liter flydrivstoff ble av politiet funnet nedgravd i hagen. De ansatte hadde benyttet drivstoffet til private biler, og det var mistanke om at det også var solgt videre drivstoff til andre.

Med bestillingen av DC-8 og DC-9 skulle også disse få utført vedlikehold på seg i Koksahangarene. Da SAS i 1969 valgte å bestille ytterligere åtte DC-9 fly og ett fraktfly til av typen DC-8-62F var det Koksa som fikk oppdraget med å skulle vedlikeholde flyene.

Da SAS søndag 5. mai 1963 åpnet ruten mellom Oslo og Kirkenes, ble alt som kunne krype og gå av ordførere, fylkesmenn, politikere og andre gjester fløyet nedover til Fornebu. Selvsagt var det da en ære å skulle få audiens på slottet i anledning av at Nord-Norge hadde fått rute til Kirkenes, men for gjestene var det besøket på Koksa og omvisning i hangaranlegget som virkelig var det store i følge avisene som omtalte hendelsen.

Deler av anlegget fra 1960 sees til høyre i bildet. Foto: Hangar.no
Teamer: FornebuHangarKoksaSAS

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

1980: SAS fikk sitt første Airbus A300 levert

2 år ago
Hva skjedde med Airbus A316?

Hva skjedde med Airbus A316?

2 år ago
10 fakta om Boeing 747

10 fakta om Boeing 747

3 år ago
1952: Braathens bestiller Super Constellation

1952: Braathens bestiller Super Constellation

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In