• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1995: Skjønte ikke landingslysene på Gardermoen

28. april 2021
Kategori: 1995, VI ANBEFALER
A A
1995: Skjønte ikke landingslysene på Gardermoen
Share on FacebookShare on Twitter

Et Tupolev 154 fra flyselskapet Balkan Air fikk ødelagt deler av den ene vingen under en landing på Gardermoen. Hendelsen fant sted 30. juli 1995.

Både kaptein og annenpilot på Tupolev-maskinen måtte fram med lappesakene etter hendelsen på Gardermoen denne sommerdagen.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Før flyet kunne dra hjem igjen måtte selskapet Balkan-Air garantere for sikkerheten overfor norske myndigheter.

Det var tåke og til dels dårlig sikt da Balkan Airs maskin skulle gå inn for landing på flyplassen.Det var 158 norske passasjerer om bord som slapp fra hendelsen med skrekken.

På bakken sto et fly fra Braathens Safe med 150 passasjerer om bord, og dette flyet var nær ved å bli truffet av det ukontrollerte landingsforsøket. Kaptein Dimitr Dimitrov i Tupolev-flyet måtte foreta en rask sidemanøver rett før landing fordi han «bommet» på rullebanen. Manøveren førte til at han måtte ta en rask sving til venstre i et forsøk på å rette opp flyet. Det førte til at venstrevingen slo ned i bakken og flyet fikk ufrivillig en kurs rett mot Braathens Safes maskinen, som sto og ventet ved siden av rullebanen. I følge den norske havarikommisjonen ble en kollisjon unngått ved at pilotene i Tuoplovmaskinen klarer å lette flyet igjen.

Hendelsen førte til at flyselskapet måtte sende et annet fly med teknikere opp til Gardermoen, som kunne utbedre skadene på vingen av det russiskbygde flyet.

Kapteinen hadde 9000 timer i cockpiten bak seg og kunne overfor mediene fortelle i 1995 at han aldri hadde hatt et eneste uhell. Dette var hans første. Ventende charterreisende som skulle blitt med flyet tilbake til Varna i Bulgaria måtte vente på Gardermoen i 10 timer, før et annet fly dukket opp.

Havarikommisjonen fant senere ut at kapteinen hadde landet med enkelte av landingshjulene utenfor kanten av rullebanen. Det skal ha gnistret godt da vingen slo ned i bakken.

Det ble også oppdaget i ettertid at ettersom det var tykk tåke hadde ingen i tårnet på Gardermoen sett hendelsen, og pilotene rapporterte ikke noe etter landingen. Det ble satt i gang et fult avhør av kapteinen, og både politiet og Havarikommisjonen konkluderte med at mannen hadde brutt flere regler.

Flyselskapet valgte å suspendere kapteinen som heller ikke fikk fly den skadde Tupolev-maskinen tilbake til Bulgaria. Kapteinen forklarte til Havarikommisjonen at verken han eller de to andre kjente at den ene vingen gikk ned i bakken under landingen.

Kapteinen forklarte at da han gikk inn for landingen etter å ha sirklet rundt Gardermoen i 30 minutter, mistolket han rullebanens venstre lys for å være lyset som er på midten av rullebanen. Da han oppdaget at dette ikke stemte skal han ha forsøkt å rette opp flyet ved å krenge det hardt mot høyre.

Teamer: GardermoenTupolev 154

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

Hva skjedde med Lufthansas første jumbojet?

Hva skjedde med Lufthansas første jumbojet?

2 år ago
2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

3 år ago
Tilbakeblikk på nyheten i april 2002

Tilbakeblikk på nyheten i april 2002

10 år ago
1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

1994: Catalina FP535 flyr igjen på Gardermoen

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In