Flyhistorikk.no
1995 VI ANBEFALER

1995: Skjønte ikke landingslysene på Gardermoen

Et Tupolev 154 fra flyselskapet Balkan Air fikk ødelagt deler av den ene vingen under en landing på Gardermoen. Hendelsen fant sted 30. juli 1995.

Både kaptein og annenpilot på Tupolev-maskinen måtte fram med lappesakene etter hendelsen på Gardermoen denne sommerdagen.

Før flyet kunne dra hjem igjen måtte selskapet Balkan-Air garantere for sikkerheten overfor norske myndigheter.

Det var tåke og til dels dårlig sikt da Balkan Airs maskin skulle gå inn for landing på flyplassen.Det var 158 norske passasjerer om bord som slapp fra hendelsen med skrekken.

På bakken sto et fly fra Braathens Safe med 150 passasjerer om bord, og dette flyet var nær ved å bli truffet av det ukontrollerte landingsforsøket. Kaptein Dimitr Dimitrov i Tupolev-flyet måtte foreta en rask sidemanøver rett før landing fordi han «bommet» på rullebanen. Manøveren førte til at han måtte ta en rask sving til venstre i et forsøk på å rette opp flyet. Det førte til at venstrevingen slo ned i bakken og flyet fikk ufrivillig en kurs rett mot Braathens Safes maskinen, som sto og ventet ved siden av rullebanen. I følge den norske havarikommisjonen ble en kollisjon unngått ved at pilotene i Tuoplovmaskinen klarer å lette flyet igjen.

Hendelsen førte til at flyselskapet måtte sende et annet fly med teknikere opp til Gardermoen, som kunne utbedre skadene på vingen av det russiskbygde flyet.

Kapteinen hadde 9000 timer i cockpiten bak seg og kunne overfor mediene fortelle i 1995 at han aldri hadde hatt et eneste uhell. Dette var hans første. Ventende charterreisende som skulle blitt med flyet tilbake til Varna i Bulgaria måtte vente på Gardermoen i 10 timer, før et annet fly dukket opp.

Havarikommisjonen fant senere ut at kapteinen hadde landet med enkelte av landingshjulene utenfor kanten av rullebanen. Det skal ha gnistret godt da vingen slo ned i bakken.

Det ble også oppdaget i ettertid at ettersom det var tykk tåke hadde ingen i tårnet på Gardermoen sett hendelsen, og pilotene rapporterte ikke noe etter landingen. Det ble satt i gang et fult avhør av kapteinen, og både politiet og Havarikommisjonen konkluderte med at mannen hadde brutt flere regler.

Flyselskapet valgte å suspendere kapteinen som heller ikke fikk fly den skadde Tupolev-maskinen tilbake til Bulgaria. Kapteinen forklarte til Havarikommisjonen at verken han eller de to andre kjente at den ene vingen gikk ned i bakken under landingen.

Kapteinen forklarte at da han gikk inn for landingen etter å ha sirklet rundt Gardermoen i 30 minutter, mistolket han rullebanens venstre lys for å være lyset som er på midten av rullebanen. Da han oppdaget at dette ikke stemte skal han ha forsøkt å rette opp flyet ved å krenge det hardt mot høyre.

Del

Andre artikler