• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1952: Braathens bestiller Super Constellation

28. april 2021
Kategori: 1952
A A
1952: Braathens bestiller Super Constellation

Foto: Braathens

Share on FacebookShare on Twitter

I 1952 valgte flyselskapet Braathens SAFE å inngå en avtale om kjøp av to Super Constellation L-1049. Det var i november dette året at skipsreder Ludvig G. Braathen hadde tatt turen til USA i jakten på nye flytyper.

På dette tidspunktet hadde Braathens SAFE i løpet av sine første seks år skaffet seg fire Skymastere, og to Heron-fly fra de Havilland.

Flere artikler

1952: Brøt seg inn i SAS-fly og hadde full fest

1952: Brøt seg inn i SAS-fly og hadde full fest

28. april 2021

Selskapet hadde også valgt å bestille to Super Constellation 1049, som etter planen skulle leveres til selskapet i slutten av 1953 og starten på 1954. Prisen for de to flyene var på 12 millioner kroner, per fly.

Da hadde selskapet planer om å selge flere av sine Skymastere. Det ble ikke noen leveranse av Constellation på slutten av 1953, Braathens SAFE bestemte seg for å selge ett av de to flyene som var i bestilling. Kjøper var australske Qantas Airways.

Flyproduksjonen var allerede da forsinket med flere måneder, men Braathens valgte å holde fast med den andre av de to bestillingene. Utfordringen var at Braathens fortsatt ventet på en godkjennelse fra Stortinget rundt konsesjon for å fly ruter på Østen.

For Braathens gikk det også nå opp at kjøpet av et så dyrt fly som Constellation ville måtte bety betydelige utvidelser av teknisk base på Stavanger Sola. Det ville også bli nødvending med et reservedel-lager til flere millioner kroner,

I oktober 1953 kom også nyheten om at et Constellation tilhørende det amerikanske flyselskapet Eastern Airlines styrtet under avgang fra Idlewild ved New York. Det var 22 passasjerer og et mannskap på fem ombord. To personer omkom, resten overlevde.

Mens KLM ble det første selskapet i Europa til å ta i bruk flytypen, var Braathens SAFE nå i tenkeboksen rundt å kansellere også det siste flyet de hadde i bestilling.

Selskapet lot opsjonen på det siste flyet gå ut på dato, og dermed ble det kvitt en brysom bestilling, som kunne ha blitt svært så kostbar.

Selskapet skulle på nytt gjøre samme feilen på 1980-tallet ved å bestille to Boeing 767, som ble alt for kostbare i drift og måtte selges etter kort tid i drift.

Constellation-typene hadde en lang rekke ulykker i årene rundt 1950-1955. Blant annet mistet KLM ett av sine fly bare ett år etter at det ble levert. 28 av de 56 ombord omkom.

Teamer: Braathens SAFESuper Constellation

Flere artikler

1952: Brøt seg inn i SAS-fly og hadde full fest
1952

1952: Brøt seg inn i SAS-fly og hadde full fest

28. april 2021

Anbefalt

1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1957: Underskrev kontrakt for kjøp av Caravelle

1 år ago
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1 år ago
FAKTA: Britisk avis med faktafeil rundt historien om Kee Bird

FAKTA: Britisk avis med faktafeil rundt historien om Kee Bird

3 år ago
Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

Swissair: Byttet kabinuniformene oftere enn andre

3 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In