Flyhistorikk.no
Foto: Braathens
1952

1952: Braathens bestiller Super Constellation

I 1952 valgte flyselskapet Braathens SAFE å inngå en avtale om kjøp av to Super Constellation L-1049. Det var i november dette året at skipsreder Ludvig G. Braathen hadde tatt turen til USA i jakten på nye flytyper.

På dette tidspunktet hadde Braathens SAFE i løpet av sine første seks år skaffet seg fire Skymastere, og to Heron-fly fra de Havilland.

Selskapet hadde også valgt å bestille to Super Constellation 1049, som etter planen skulle leveres til selskapet i slutten av 1953 og starten på 1954. Prisen for de to flyene var på 12 millioner kroner, per fly.

Da hadde selskapet planer om å selge flere av sine Skymastere. Det ble ikke noen leveranse av Constellation på slutten av 1953, Braathens SAFE bestemte seg for å selge ett av de to flyene som var i bestilling. Kjøper var australske Qantas Airways.

Flyproduksjonen var allerede da forsinket med flere måneder, men Braathens valgte å holde fast med den andre av de to bestillingene. Utfordringen var at Braathens fortsatt ventet på en godkjennelse fra Stortinget rundt konsesjon for å fly ruter på Østen.

For Braathens gikk det også nå opp at kjøpet av et så dyrt fly som Constellation ville måtte bety betydelige utvidelser av teknisk base på Stavanger Sola. Det ville også bli nødvending med et reservedel-lager til flere millioner kroner,

I oktober 1953 kom også nyheten om at et Constellation tilhørende det amerikanske flyselskapet Eastern Airlines styrtet under avgang fra Idlewild ved New York. Det var 22 passasjerer og et mannskap på fem ombord. To personer omkom, resten overlevde.

Mens KLM ble det første selskapet i Europa til å ta i bruk flytypen, var Braathens SAFE nå i tenkeboksen rundt å kansellere også det siste flyet de hadde i bestilling.

Selskapet lot opsjonen på det siste flyet gå ut på dato, og dermed ble det kvitt en brysom bestilling, som kunne ha blitt svært så kostbar.

Selskapet skulle på nytt gjøre samme feilen på 1980-tallet ved å bestille to Boeing 767, som ble alt for kostbare i drift og måtte selges etter kort tid i drift.

Constellation-typene hadde en lang rekke ulykker i årene rundt 1950-1955. Blant annet mistet KLM ett av sine fly bare ett år etter at det ble levert. 28 av de 56 ombord omkom.

Del

Andre artikler