• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
22.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1996: SAS forsøker seg med Boeing 747F

28. april 2021
Kategori: 1996, VI ANBEFALER
A A
1996: SAS forsøker seg med Boeing 747F

Foto: SAS

Share on FacebookShare on Twitter

Flyselskapet SAS valgte i 1996 å hente inn en Boeing 747 i ren fraktutgave, innhentet på leasing fra selskapet Atlas Air.

Det første flyet, N640FE, ble hentet fra USA til Gøteborg. Flyet ble bygget i juli 1974 for Seaboard World Airways. Etter flere aktører på 1980-tallet endte flyet hos SAS i 1996.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Fraktflyet skulle benyttes til fraktruter mellom Skandinavia og USA, og mellom Japan og Macau som del av Hong Kong-markedet. Boeing 747-200 som ble hentet inn fikk navnet «Huge Viking», etter den første jumbojet selskapet hadde på 1970-tallet.

I mars 1996 var alt klart for å starte fraktflyvninger, med 600 tonn i økt fraktkapasitet fra Skandinavia og ut i verden. Flyet tar turen fra Gøteborg til New York en gang i uken, deretter Gøteborg – New Delhi -Osaka – Macau – New Delhi – Gøteborg to ganger i uken.

Flyets første flyvning til India ender med motorproblemer og få muligheter for teknisk bistand på destinasjonen. SAS velger da å innføre kasser med reservedeler som blir plassert ombord i flyet på alle flyvninger.

Det blir i løpet av 1996 og 1997 gjort flere forsøk på å øke volumet av frakt, uten at dette tar av. Pengene renner ut av kassen til SAS og fraktrutene selv med endring til å fly mellom New Delhi og Dubai tar det tid å få opp mengden med frakt.

Året etter at SAS startet opp sine fraktflyvninger med innleid Boeing 747, inngås en ny avtale med Lufthansa Cargo og Japan Airlines, hvor det tyske selskapet overtar flyvningene med sine fraktfly. SAS leverer så tilbake den innleide jumboen fra Atlas Air.

I perioden 1996 til 1997 blir det innleid to jumboer som i tur og orden har navnet Huge Viking. Det første flyet N640FE blir kun utleid til SAS i to måneder, før N517MC blir hentet inn frem til januar 1997.

Begge flyene er i dag hugget opp.

Teamer: Boeing 747SASSAS Cargo

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021

Anbefalt

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

2005: Det gikk litt fort i svingene for SAS da ny logo skulle avsløres

3 år ago
30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

3 år ago

1940: Little Norway i Canada: 3000 piloter ble opplært

2 år ago
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In