Flyhistorikk.no
Foto: SAS
1996 VI ANBEFALER

1996: SAS forsøker seg med Boeing 747F

Flyselskapet SAS valgte i 1996 å hente inn en Boeing 747 i ren fraktutgave, innhentet på leasing fra selskapet Atlas Air.

Det første flyet, N640FE, ble hentet fra USA til Gøteborg. Flyet ble bygget i juli 1974 for Seaboard World Airways. Etter flere aktører på 1980-tallet endte flyet hos SAS i 1996.

Fraktflyet skulle benyttes til fraktruter mellom Skandinavia og USA, og mellom Japan og Macau som del av Hong Kong-markedet. Boeing 747-200 som ble hentet inn fikk navnet «Huge Viking», etter den første jumbojet selskapet hadde på 1970-tallet.

I mars 1996 var alt klart for å starte fraktflyvninger, med 600 tonn i økt fraktkapasitet fra Skandinavia og ut i verden. Flyet tar turen fra Gøteborg til New York en gang i uken, deretter Gøteborg – New Delhi -Osaka – Macau – New Delhi – Gøteborg to ganger i uken.

Flyets første flyvning til India ender med motorproblemer og få muligheter for teknisk bistand på destinasjonen. SAS velger da å innføre kasser med reservedeler som blir plassert ombord i flyet på alle flyvninger.

Det blir i løpet av 1996 og 1997 gjort flere forsøk på å øke volumet av frakt, uten at dette tar av. Pengene renner ut av kassen til SAS og fraktrutene selv med endring til å fly mellom New Delhi og Dubai tar det tid å få opp mengden med frakt.

Året etter at SAS startet opp sine fraktflyvninger med innleid Boeing 747, inngås en ny avtale med Lufthansa Cargo og Japan Airlines, hvor det tyske selskapet overtar flyvningene med sine fraktfly. SAS leverer så tilbake den innleide jumboen fra Atlas Air.

I perioden 1996 til 1997 blir det innleid to jumboer som i tur og orden har navnet Huge Viking. Det første flyet N640FE blir kun utleid til SAS i to måneder, før N517MC blir hentet inn frem til januar 1997.

Begge flyene er i dag hugget opp.

Del

Andre artikler