Flyhistorikk.no
Foto: Fokker/Braathens SAFE
1969 VI ANBEFALER

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

Braathens SAFE hentet den 3. mars 1969 hjem sin første Fokker F-28 Fellowship (LN-SUP) fra Amsterdam. Det var kaptein Rolf W. Johannesen med kollega som hentet hjem det første flyet til Norge. Braathens SAFE var sammen med tyske LTU de første selskapene til å ta i bruke denne flytypen. Flyene kostet 18 millioner kroner hver seg.

Braathens SAFE skrev i sitt årsregnskap for 1969 at valget av Fokker F-28 kom som følger av at flyet var lett å manøvrere og krevde relativt liten landingshastighet på 211 kilometer i timen. I tillegg ble det fremhevet at flyets utslagbare luftbremseklaffer på halen, og de større luftbremsene på vingene, kunne maskinene med full last, altså 65 passasjerer og frakt, lande på korte 1280 meter.

Flytypen ville derfor kunne egne seg godt på norske flyplasser under utfordringer på vinteren, der andre fly ikke fikk landet, ville Fokker F-28 klare å komme seg ned på rullebanen og stanse opp.

Braathens SAFE skulle raskt bli kjent med utfordringer rundt det å være første kunde ut med en ny flytype. Barnesykdommene kom på rekke og rad og ga mye hodebry for selskapets operasjonelle drift de første månedene.

Tord Tangvik yter opplæring av Fokker F-28 til tysk kollega Sigrid Neuhaus fra selskapet Aviaction. Tyskerne fikk opplæring hos Braathens SAFE. Foto via Braathens SAFE

Braathens kjøp av Fokker F-28 ble gjennomført som en avtale der selskapet leverte tilbake fem Fokker F-27, mot bedre pris på de seks Fokker F-28 som ble kjøpt inn. F-27 ble faset ut i årene fra oktober 1968 til mai 1969.

Da flytypen ble satt i trafikk fra 1. mai 1969 annonserte selskapet den som en et fly til å stole på.

Ved siden av de fem Fokker F-27 ble det også solgt en sjette maskin til Fokker fra Braathens SAFE. LN-SUE, ble raskt etter dette leid tilbake til Braathens fra Fokker, og senere kjøpt tilbake.

Den femte Fokker F-28 som også ble levert til selskapet i 1969, ble ikke hentet til Norge, men ble leid ut til Ansett Airlines i Australia for en periode på ett år før det kom hjem til selskapet i Norge.

Allerede 26. mars kom nyheten om at SAGA Solreiser og Braathens SAFE hadde inngått avtale om å samarbeide på flyvninger mellom Stavanger Sola og Mallorca. I tillegg til Sola – Costa Brava, med selskapets nye jetfly.

Turen fra Sola til Mallorca var inkludert en mellomlanding i Rotterdam på rundt 15 minutter.

Den 11. april var det duket for premiere på flyvninger med Fellowship mellom Oslo og Stavanger Sola. Flytiden var på 45 minutter, noe som var 20 minutter mindre enn med Fokker F-27 Friendship.

Flyet PH-ZAD på bildet her, som ble LN-SUC, ble i 2003 kjøpt tilbake og havnet senere på Luftfartsmuseet i Bodø der det er del av utstillingen.

Del

Andre artikler