• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
Kategori: 1971, VI ANBEFALER
A A
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

Foto: SAS Museet Gardermoen

Share on FacebookShare on Twitter

Flyselskapet SAS hentet hjem sin første Boeing 747 jumbojet 11. mars 1971. «Huge Viking» var døpt i Seattle hos Boeing 22. februar under en seremoni der selskapet fikk flyet offisielt overlevert.

Da turen hjemover ble gjennomført ankom flyet København Kastrup 11. mars klokken 09.30, for så å mætte sirkle rundt flyplassen ved København i en time grunnet dårlig vær og nærmest null sikt. Været var kastevind og svært glatte rullebaner. Dermed ble det å ligge å sirkel over Sjælland før landingen kunne foretas.

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021
1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

28. april 2021

Da SAS presenterte sin første Boeing 747 for pressen i 1971 ble det fremhevet at loungen på øvre dekk var lydisolert og nå skulle det kunne gå fint å snakke sammen i baren på dette dekket. Gjennom flere avisoppslag var det kommet nyhet om at passasjerer mente det støyet for mye på jumbojetens øvre dekk.

«Huge VIking» under bygging hos Boeing i 1970 – Foto: Boeing

SAS første Boeing var en av de første i B-versjonen, som hadde en lang rekke oppgraderingen i forhold til den første versjonen, 747. I tillegg var det nå en helt ny måte å laste inn bagasje på i flyene. For var det noe passasjerer måtte vente lenge på, så var det bagasje fra en jumbojet. De første Boeing 747 hadde så tungvinn måte å få ut kofferter og bager på at det tok svært så lang tid.

Mens Boeings kjempefly kunne ta 490 passasjerer valgte SAS å nøye seg med 352 seter, hvor 32 var på førsteklasse, mens 321 seter befant seg oppdelt på økonomiklasse.

SAS hadde 19 personer som mannskap på sine jumbojets, fire personer i cockpiten og 15 i kabinen. Syv av de kabinansatte var opplært til å kunne håndtere og tilbedre eksklusiv mat på førsteklasse.

På selskapets jumbojets var den en «Maitre de cabine» som var leder for alle de kabinansatte ombord. De kabinansatte gjennomgikk åtte dagers spesialopplæring for å jobbe ombord, i tillegg måtte pursere ha en seks måneders egen opplæring.

Første 747 til SAS overleveres i Seattle i 1971. Foto: SAS Museet Gardermoen

Ombord i flyene var det fire kinoprojektorer med tilhørende lerret for å kunne vise film. Det var her mulig å bestille utvalgte filmer dersom det var større grupper som reiste sammen. Systemet hadde 12 lydkanaler hvor fire hadde forskjellige dubbinger av filmen som ble vist, resten hadde forskjellige musikkprogram.

Hattehyllene var for hatter og jakker, men ikke for bagasje da det ble påpekt at bager, kofferter og annen tyngre bagasje ikke kunne oppbevares her.

Flyet Huge Viking hadde 13 toaletter ombord, tre på førsteklasse og resten i økonomiklassen. Loungen på øvre dekk hadde 14 seter, mens førsteklasse hadde 32 seter i par.

«Huge Viking» ble levert med fire Pratt & Whitney motorer av typen JT9D-7W, men på dette flyet ville de ha en svakere skyvekraft enn neste fly som skulle leveres, «Ivar Viking». «Huge VIking» manglet også et støydempende og isolerende materiale på innsiden av motordekslene, noe som ble levert med fly nummer to.

Flyet ble satt i trafikk 1. april 1971, på ruten mellom København og New York. Frem til 1. august fløy dette flyet 60 turer på strekningen, 80 prosent av avgangene var i henhold til avgangstiden.

Flyturene disse første månedene utgjorde 780.000 kilometer, godt og vel ture-retur månen.

De første månedene opplevde SAS at det oppsto sprekker i viftebladene på de nye motorene, her måtte motorprodusenten inn med nye vifteblader som var produsert av en annen type blanding av metall. En av motorene måtte også byttes ut i mai måned da den ble full av fugler under en avgang fra Kastrup.

«Huge Viking» ble en vintersesong fra 1982 til 1983 fløyet for Scanair, før flyet i 1985 ble solgt til Gulf Air. Etter å ha blitt operert av franske Minerve og AOM French Airlines, endte flyet med å bli hugget opp i 1994.

«Huge Viking» på testflyvning ved Seattle i USA – Foto: Boeing
Teamer: Boeing 747SAS

Flere artikler

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg
1970

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu
1969

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Anbefalt

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1 år ago
Dassult Mercure

Dassult Mercure

1 år ago
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1 år ago
TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

TILBAKEBLIKK: Dette skjedde for 20 år siden i luftfarten – År 2000

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In