Flyhistorikk.no
Foto: SAS Museet Gardermoen
1971 VI ANBEFALER

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

Flyselskapet SAS hentet hjem sin første Boeing 747 jumbojet 11. mars 1971. «Huge Viking» var døpt i Seattle hos Boeing 22. februar under en seremoni der selskapet fikk flyet offisielt overlevert.

Da turen hjemover ble gjennomført ankom flyet København Kastrup 11. mars klokken 09.30, for så å mætte sirkle rundt flyplassen ved København i en time grunnet dårlig vær og nærmest null sikt. Været var kastevind og svært glatte rullebaner. Dermed ble det å ligge å sirkel over Sjælland før landingen kunne foretas.

Da SAS presenterte sin første Boeing 747 for pressen i 1971 ble det fremhevet at loungen på øvre dekk var lydisolert og nå skulle det kunne gå fint å snakke sammen i baren på dette dekket. Gjennom flere avisoppslag var det kommet nyhet om at passasjerer mente det støyet for mye på jumbojetens øvre dekk.

«Huge VIking» under bygging hos Boeing i 1970 – Foto: Boeing

SAS første Boeing var en av de første i B-versjonen, som hadde en lang rekke oppgraderingen i forhold til den første versjonen, 747. I tillegg var det nå en helt ny måte å laste inn bagasje på i flyene. For var det noe passasjerer måtte vente lenge på, så var det bagasje fra en jumbojet. De første Boeing 747 hadde så tungvinn måte å få ut kofferter og bager på at det tok svært så lang tid.

Mens Boeings kjempefly kunne ta 490 passasjerer valgte SAS å nøye seg med 352 seter, hvor 32 var på førsteklasse, mens 321 seter befant seg oppdelt på økonomiklasse.

SAS hadde 19 personer som mannskap på sine jumbojets, fire personer i cockpiten og 15 i kabinen. Syv av de kabinansatte var opplært til å kunne håndtere og tilbedre eksklusiv mat på førsteklasse.

På selskapets jumbojets var den en «Maitre de cabine» som var leder for alle de kabinansatte ombord. De kabinansatte gjennomgikk åtte dagers spesialopplæring for å jobbe ombord, i tillegg måtte pursere ha en seks måneders egen opplæring.

Første 747 til SAS overleveres i Seattle i 1971. Foto: SAS Museet Gardermoen

Ombord i flyene var det fire kinoprojektorer med tilhørende lerret for å kunne vise film. Det var her mulig å bestille utvalgte filmer dersom det var større grupper som reiste sammen. Systemet hadde 12 lydkanaler hvor fire hadde forskjellige dubbinger av filmen som ble vist, resten hadde forskjellige musikkprogram.

Hattehyllene var for hatter og jakker, men ikke for bagasje da det ble påpekt at bager, kofferter og annen tyngre bagasje ikke kunne oppbevares her.

Flyet Huge Viking hadde 13 toaletter ombord, tre på førsteklasse og resten i økonomiklassen. Loungen på øvre dekk hadde 14 seter, mens førsteklasse hadde 32 seter i par.

«Huge Viking» ble levert med fire Pratt & Whitney motorer av typen JT9D-7W, men på dette flyet ville de ha en svakere skyvekraft enn neste fly som skulle leveres, «Ivar Viking». «Huge VIking» manglet også et støydempende og isolerende materiale på innsiden av motordekslene, noe som ble levert med fly nummer to.

Flyet ble satt i trafikk 1. april 1971, på ruten mellom København og New York. Frem til 1. august fløy dette flyet 60 turer på strekningen, 80 prosent av avgangene var i henhold til avgangstiden.

Flyturene disse første månedene utgjorde 780.000 kilometer, godt og vel ture-retur månen.

De første månedene opplevde SAS at det oppsto sprekker i viftebladene på de nye motorene, her måtte motorprodusenten inn med nye vifteblader som var produsert av en annen type blanding av metall. En av motorene måtte også byttes ut i mai måned da den ble full av fugler under en avgang fra Kastrup.

«Huge Viking» ble en vintersesong fra 1982 til 1983 fløyet for Scanair, før flyet i 1985 ble solgt til Gulf Air. Etter å ha blitt operert av franske Minerve og AOM French Airlines, endte flyet med å bli hugget opp i 1994.

«Huge Viking» på testflyvning ved Seattle i USA – Foto: Boeing
Del

Andre artikler