Flyhistorikk.no
1983 VI ANBEFALER

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

Om morgenen 13. april 1940 tok 13 Junkers JU-52 av fra Neumilnster, med kurs for Hartvigvann i Troms. Hele 571 slike fly deltok i invasjonen i Norge. Ved Ofoten fløy tyskerne inn i dårlig vær. To fly nødlandet på Gullesfjorden. De 11 øvrige nådde målet, og landet på Hartvigvann i 70 centimeter våt snø og issørpe. Flere fikk skader under landing, og det var sparsomt med drivstoff.

Dagen etter ble de 11 flyene oppdaget av en norsk Fokker CV fra Bardufoss. Norske Fokkere utførte tre angrep, uten synlige resultater.

I mai gjenerobret allierte styrker Hartvigvann, og Hålogaland flyavdeling tok fatt på å gjøre de ti gjen-stående flyene operative. 24. mai ble de beskutt av engelske jagerfly. Da var tre fly startklare. På grunn av dette angrepet, kom ingen av Junkerne i lufta igjen. I stedet sank de under vårløsningen når isen smeltet.

Flysamlingen i 1996

Flymuseet på Gardermoen den gang fattet interesse for ett av flyene som hadde sunket til bunnen under krigen. På 50 meters dyp lå flyet fra 1940, og frem til en operasjon ble startet i 1983, der flyet skulle heves.

Det var sommeren 1983 at en tok fatt på en svært komplisert bergingsaksjon, hvor flere forsvars-grener bidro. Oberstløytnant Finn Lillevik ved Forsvarsmuseet ledet operasjonen, som etter mye slit resulterte i at «Moses Il» ble hevet fra 50 meters dyp.

Junkers 52-flyet så dagens lys igjen 10. juni 1983.

-Flyet var i overrasket bra stand, kunne den gang pensjonert oberstløytnant Odd Vollan, som imidlertid forespeilet en lang og krevende restaureringsperiode før flyet kunne komme tilbake i sin opprinnelige stand. Hver enkelt del av flyet skulle restaureres.

Forsvarets flysamlings Ju 52/3mg4e har byggenummer 6657 og kjennetegn CA+JY. Etter denne omfattende restaureringen ble flyet til slutt endel av utstillingen, og står nå utstilt på museet på Gardermoen.

Junkers-flyet i utstillingen på Gardermoen (Foto: Hans O. Nyborg)
Del

Andre artikler