• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021
Kategori: 1970, VI ANBEFALER
A A
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

Foto: Swissair/NTSB

Share on FacebookShare on Twitter

Året var 1970, og måneden var februar. To fly skulle denne dagen oppleve at en bombe eksploderte ombord, men kun ett av flyene skulle lande igjen.

Det første flyet som ble rammet av en terrorhandling var en Convair CV-900 fra Swissair. HB-ICD, en Coronado bygget i 1962.

Flere artikler

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021
1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

28. april 2021

Med et mannskap på ni personer og 38 passasjerer tok flyet av fra Zurich med kurs for Tel Aviv i Israel 21. februar. Rute 330 tok av klokken 13.14, syv minutter senere mistet flygelederen kontakten med flyet. Da var flyet i en høyde på 4300 meter, pilotene klarte å gi en tilbakemelding om at de hadde mistet kabintrykket og ønsket å returnere til Zurich.

Så ble cockpiten ganske raskt fylt med tykk røyk, pilotene så ingen av sine instrumenter, og kort tid etter styrtet flyet nær Würenlingen, alle 47 ombord omkom.

Caravelle

Samme dag, i Frankfurt i Tyskland gjør mannskapet ombord i en Caravelle SE-210 (OE-LCU) fra Austrian Airlines seg klare for flyturen hjem til Wien. Det er et mannskap på fem ombord samt 33 passasjerer.

Rundt 20 minutter etter avgangen smeller det, en bombe i det fremre bagasjerommet har blitt utløst. Men det lager kun et hull i skroget på 3×2 meter, og flyet det holder seg i luften. Pilotene valgte å returnere til Frankfurt hvor flyet landet trygt.

Hullet i skroget på Caravellen.

Nå meldte spørsmålet seg, hvem sto bak to bomber, på to forskjellige fly, på samme dag?

En palestinsk gerilja-organisasjon tok straks på seg ansvaret for de to bombene som krevde 47 menneskeliv. I 30 år skulle myndighetene i både Sveits og Østerrike jakte på hvem som sto bak. Først i november i år 2000 ble de to hendelsen med hver sin bombe avsluttet som en uløst sak.

Det var umulig å finne ut hvem som hadde stått bak, og hvem som var ansvarlig for bombene.

Sovjetunionen hevdet hardnakket at både Sveits og Østerrike brukte sabotasje som en mulighet til å sverte den arabiske verden og hva denne sto for.

To eksplosjoner på samme dag i to forskjellige fly, skulle aldri bli oppklart.

Flere artikler

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen
1983

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

9. mai 2021
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet
1971

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

28. april 2021
1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu
1969

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

28. april 2021

Anbefalt

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1994: Sukhoiene eide flyshow på Gardermoen

1 år ago
1986: Norskprodusert simulator til Braathens

1986: Norskprodusert simulator til Braathens

1 år ago
1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1 år ago
1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

1 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In