Flyhistorikk.no
Foto: Swissair/NTSB
1970 VI ANBEFALER

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

Året var 1970, og måneden var februar. To fly skulle denne dagen oppleve at en bombe eksploderte ombord, men kun ett av flyene skulle lande igjen.

Det første flyet som ble rammet av en terrorhandling var en Convair CV-900 fra Swissair. HB-ICD, en Coronado bygget i 1962.

Med et mannskap på ni personer og 38 passasjerer tok flyet av fra Zurich med kurs for Tel Aviv i Israel 21. februar. Rute 330 tok av klokken 13.14, syv minutter senere mistet flygelederen kontakten med flyet. Da var flyet i en høyde på 4300 meter, pilotene klarte å gi en tilbakemelding om at de hadde mistet kabintrykket og ønsket å returnere til Zurich.

Så ble cockpiten ganske raskt fylt med tykk røyk, pilotene så ingen av sine instrumenter, og kort tid etter styrtet flyet nær Würenlingen, alle 47 ombord omkom.

Caravelle

Samme dag, i Frankfurt i Tyskland gjør mannskapet ombord i en Caravelle SE-210 (OE-LCU) fra Austrian Airlines seg klare for flyturen hjem til Wien. Det er et mannskap på fem ombord samt 33 passasjerer.

Rundt 20 minutter etter avgangen smeller det, en bombe i det fremre bagasjerommet har blitt utløst. Men det lager kun et hull i skroget på 3×2 meter, og flyet det holder seg i luften. Pilotene valgte å returnere til Frankfurt hvor flyet landet trygt.

Hullet i skroget på Caravellen.

Nå meldte spørsmålet seg, hvem sto bak to bomber, på to forskjellige fly, på samme dag?

En palestinsk gerilja-organisasjon tok straks på seg ansvaret for de to bombene som krevde 47 menneskeliv. I 30 år skulle myndighetene i både Sveits og Østerrike jakte på hvem som sto bak. Først i november i år 2000 ble de to hendelsen med hver sin bombe avsluttet som en uløst sak.

Det var umulig å finne ut hvem som hadde stått bak, og hvem som var ansvarlig for bombene.

Sovjetunionen hevdet hardnakket at både Sveits og Østerrike brukte sabotasje som en mulighet til å sverte den arabiske verden og hva denne sto for.

To eksplosjoner på samme dag i to forskjellige fly, skulle aldri bli oppklart.

Del

Andre artikler