• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
Kategori: 1948, FLYTYPER
A A
1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

Illustrasjon: Douglas / SAS 1948

Share on FacebookShare on Twitter

Når vi leser på Wikipedia om flytypen DC-9, heter det at: «McDonnell Douglas DC-9 er et tomotors jetpassasjerfly produsert av Douglas, senere McDonnell Douglas og nå Boeing. Flytypen ble først produsert i 1965 og senere i modifiserte versjoner med andre navn. DC-9-familien var i produksjon hos Boeing til 2006, da de avviklet flytypen med derivater etter 41 år i produksjon.»

Men DC-9 var ikke noe Douglas kom opp med på 1960-tallet. Allerede etter andre verdenskrig var flyprodusenten i ferd med å skulle utvikle flere varianter etter DC-3-flyet. En av flytypene som ble vurdert var en variant under navnet DC-9. Men dette var langt fra den versjonen Wikipedia viser til over.

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1954: Boeings 367 prototype

1954: Boeings 367 prototype

28. april 2021
1953: Vickers V900 lanseres

1953: Vickers V900 lanseres

28. april 2021
1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

1979: Douglas ville gjøre det Boeing ikke turte med supersonisk fly

28. april 2021

Ser vi på et eksemplar av flyselskapets egen internavis Flyposten for 1948, blir den nye flytypen nevnt, inkludert tegningen du ser i denne artikkelen. SAS skriver at en av de nye flytypene selskapet må vurdere er DC-9 som skal ta 28 personer, og at Douglas mener dette er en langt bedre flytype å satse på enn DC-3.

En lang rekke flyselskap valgte nettopp å satse på DC-3 etter at krigen var over. Selv valgte Douglas å estimere at det ville være behov for rundt 350 fly av typen DC-9 på verdensbasis.

Illustrasjon: Douglas / SAS 1948

I 1948 hadde Douglas lansert DC-6, med en klar beskjed at flytypen ville bli bygget dersom det kom inn over 300 bestillinger over en 10 års perioden. Dette måtte selskapet ha av volum for at det skulle lønne seg å produsere flytypen.

På midten av 1948 var det 136 bestillinger inne på DC-6. SAS ønsket seg flere tomotors-fly, og i markedet var det konkurranse mellom Convair som skulle lansere sin Liner 240, og Martin 2-0-2. Martin 2-0-2 var et av de første moderne passasjerfly som ble bygget i USA etter andre verdenskrig. Det to-motors propellfly var konstruert og ble bygget av Glenn L. Martin Company og ment å bli en erstatning for DC-3.

Convair 240 var et passasjerfly produsert av Convair mellom 1947 og 1956. Flyet ble utviklet på grunnlag av en forespørsel fra American Airlines om å lage et passasjerfly med trykkabin til å erstatte også det DC-3.

Martin 2-0-2 (Wikipedia)
Teamer: DC-9McDonnell DouglasSAS

Flere artikler

1979: Hva skjedde med DC-10-61?
1979

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

28. april 2021
1954: Boeings 367 prototype
1954

1954: Boeings 367 prototype

28. april 2021
1953: Vickers V900 lanseres
1953

1953: Vickers V900 lanseres

28. april 2021

Anbefalt

Pusset opp forfalt DC-8

Pusset opp forfalt DC-8

3 år ago

Ryanair øker 30 % på innenriks

18 år ago
1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1937: Norges første ordinære flyplass åpnes – Tyskerne dominerte åpningen

1 år ago
Hva skjedde med fraktflyet LM200?

Hva skjedde med fraktflyet LM200?

2 år ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In