• Forsiden
Til Hangar.no
No Result
View All Result
16.05.22
  • Login
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK
No Result
View All Result
Flyhistorikk.no
No Result
View All Result

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
Kategori: 1989
A A
Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
Share on FacebookShare on Twitter

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene som myndighetene i landet har stående parkert på en flybase, melder CNN.

Boeing 707-flyet som ble brukt som presidentfly av diktatoren (Wikipedia)

Det spesielle er at et av disse to flyene har blitt operert som presidentfly for diktatoren Nikolae Ceauşescus på 1980-tallet. YR-BRE er et Rombac 1-11 S500 som ble bygget i Romania på lisens for Republica Socialistă România i april 1986. Flyet ble innredet som et VIP-fly for bruk av presidenten.

Flere artikler

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

28. april 2021

Dette flyet var et av flere fly presidenten disponerte. Hovedsakelig ble diktatoren fløyet rundt i Boeing 707-300, YR-ABB, bygget i 1976. YR-BRE som nå skal auksjoneres bort ble benyttet av Ceauşescus på kortere turer, og når medlemmer av hans familie skulle på reise.

Presidentflyet som nå skal aksjoneres bort ble benyttet som presidentfly i årene mellom 1986 og frem til diktatoren ble henrettet i 1989. Sammen med dette flyet står også et annet ROMBAC 1-11-S500, YR-BRI. Et fly som ikke har noen tilknytting til Ceauşescus, dette ble bygget ferdig i Romania tre år etter at presidenten ble henrettet.

YR-BRI ble bygget for det rumenske flyselskapet Tarom, men aldri levert til selskapet. Det ble det statlige selskapet Romavia som fikk overlevert flyet som nytt i mars 1992, selv om flyet hadde sin første flytur i 1989. Dette ble leaset ut i tur og orden til CityLink Airways i India, etterfulgt av Air Memphis i Egypt, Aerotrans på Kypros og først i 2002 ble det bygget om fra passasjerfly til VIP-fly for det rumenske flyvåpen.

De siste årene ble BRI benyttet av flyvåpenet i Romania som et VIP-fly frem til det ble satt på bakken i 2008.

YR-BRI fra Tarom på besøk i Norge i 1994 (Foto: Hans O. Nyborg)

Når det rumenske auksjonshuset nå skal auksjonere bort begge flyene førstkommende torsdag 27. mai, kan det nok hende at kjøper, dersom denne finnes, blir skuffet over at det som auksjoneres bort som to presidentfly, kun er ett som har vært presidentfly, og i tillegg kun som et sekundert fly i denne perioden.

I tillegg forplikter kjøper seg til å vedlikeholde flyene, og at de blir beholdt i Romania som del av landets luftfartshistorie.

Britisk fly produsert i Romania

Det var planlagt en lisensavtale med Romania en gang på 1980-tallet, og det var meningen at så mange som 80 BAC1-11 skulle bygges i landet. Den første flyvningen til den rumenske versjonen Rombac 1-11 (YR-BRA) var 18. september 1982 og produksjonen fortsatte til 1989 hvor den siste produserte 1-11 (YR-BRI) tok av fra fabrikken i april 1989. Dessverre så kollapset hele Rombac-prosjektet kort tid etter dette på grunn av den ustabile politiske situasjonen i Romania.

Teamer: BAC 1-11ROMBAC

Flere artikler

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer
1989

1989: Bombetrussel mot SAS ga store utfordringer for ansatte og passasjerer

28. april 2021
1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten
1989

1989: 737-versjonen som erstattet 200 varianten

28. april 2021
30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang
1989

30 år siden Boeing 737-500 fløy for første gang

28. april 2021

Anbefalt

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1979: Hva skjedde med DC-10-61?

1 år ago
1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1949: 27 barn døde i flyulykke i Hurum

1 år ago
Hva skjedde med fraktflyet LM200?

Hva skjedde med fraktflyet LM200?

2 år ago
Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

12 måneder ago

Kategorier

  • 1937
  • 1940
  • 1946
  • 1947
  • 1948
  • 1949
  • 1952
  • 1953
  • 1954
  • 1956
  • 1957
  • 1960
  • 1963
  • 1969
  • 1970
  • 1971
  • 1972
  • 1973
  • 1974
  • 1978
  • 1979
  • 1980
  • 1982
  • 1983
  • 1984
  • 1985
  • 1986
  • 1987
  • 1989
  • 1990
  • 1993
  • 1994
  • 1995
  • 1996
  • 1997
  • 1999
  • 2000
  • 2002
  • 2005
  • Bildeserier
  • Boeing 747
  • Fakta
  • Flyhistorikk
  • FLYPLASSER
  • FLYTYPER
  • Historiske blikk
  • Hva skjedde
  • Hva skjedde med
  • Militære fly
  • Norsk luftfart
  • Norsk luftforsvar
  • Tilbake til…
  • ULYKKER
  • VI ANBEFALER

Teamer

Aeroflot Airbus Airbus A320 Airbus A380 Air France BEA BOAC Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 Boeing 737-500 Boeing 747 Braathens SAFE British Airways Caravelle Concorde DC-4 DC-8 DC-10 DNL Douglas FAA FedEx Finnair Flyhistorikk Fornebu GA-terminalen Gardermoen Historikk Krig Luftforsvaret Lufthansa McDonnell Douglas MD-80 Oslo lufthavn Pan Am SAS Scanair Southwest Airlines Swiss Swissair TWA Ulykke United Airlines
No Result
View All Result

Utvalgte

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1983: Fra 50 meters dyp til museum på Gardermoen

1971: Huge er størst – SAS hentet hjem sin første jumbojet

1969: Første Fokker F28 Fellowship til Braathens SAFE lander på Fornebu

1978: Kaos på Gardermoen da verdens største fly ankom

Mest lest

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator
1989

Gjør nytt forsøk med å auksjonere bort privatfly til diktator

24. mai 2021
0

Det rumenske auksjonshuset Artmark skal på nytt forsøke seg på å auksjonere bort to av BAC-1-11 flyene...

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

1948: SAS ser på DC-9 som ny flytype

9. mai 2021
1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

1959: Ny milepæl for Oslo lufthavn Fornebu

9. mai 2021
1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

1983: SAS leier inn Dash 7 fra Widerøe

9. mai 2021
1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

1970: To bomber eksploderte samme dag, kun ett fly klarte seg

9. mai 2021

Følg oss på Facebook:

  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

No Result
View All Result
  • Om Flyhistorikk.no
  • BILDEBRUK

© 2021 Flyhistorikk.no

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In